Úvod Články Krasavci z chorvatské svazovky

Krasavci z chorvatské svazovky

S příchodem podzimu jsem se začal zajímat opět o jedno Chorvatské jezero, které jsem navštívil již na jaře. Výprava byla pro mne tehdy více než úspěšná. Podařilo se mi zde totiž ulovit kromě několika krásných ryb také svůj osobáček. Když jsem se rozmýšlel, kam vyrazím na podzim, byla tahle zajímavá svazová voda jasnou volbou.

Přítelkyně mne opět doprovázela, a tak jsme pojali více méně tuto šestidenní akci hlavně jako naší dovolenou. Ještě před odjezdem volám kolegům do Prostějovské prodejny Tandemu, abych doplnil stav návnad, nástrah a drobné bižuterie. Ještě týž den mi kluci z Kamofishe posílají vše potřebné. Druhý den už mám veškeré věci doma a můžu se věnovat přípravě na cestu. Cesta uběhla celkem v pohodě, jen menší zaváhání díky zastaralé neaktualizované navigaci nás trochu pozdrželo. Ráno za rozbřesku jsme již u cíle.

Jezero je ještě zahaleno hustou mlhou. Trávu pokryla jinovatka. Přítelkyně se na to moc netváří, protože má asi jako většina žen nejraději slunné dny. Uklidňuji ji, že až mlha odejde, bude určitě krásně. Rychle rozbaluji vybavení a stavíme bivak. Za dvě hodiny již začínám s přípravou krmení. S patřičnou důkladností ještě kontroluji návazce a vše co by mohlo nepříjemně překvapit při pozdějším zdolávání. Konečně mám všechno připravené a můžu začít zakrmovat.

Místo pro lov jsem si vybral podobné jako na jaře. Snažil jsem se najít mělčí vodu, kde by se kapři mohli častěji zdržovat. Profil dna tu není zrovna nějak členitý, ale při troše štěstí se dá najít to pravé místečko. Průměrná hloubka na jezeře se pohybuje kolem dvou metrů.

Krmení jsem použil vzhledem k ochlazující se vodě stejné jako na jaře. Pelety ultra fish, dále mix pelet tygří ořech a krájené boilies. Vše jsem ještě zaléval olejem.

Ranní menu

Boilies které jsem si také připravil do PVA punčoch a následně je přidával k nástraze, jsem ještě nechal nadipovat ve food bait boosteru. Někteří rybáři zde často krmí jen velkým množstvím kukuřice. Zájem kaprů je potom většinou velký, ale bohužel množství návnady přiláká do loviště také mnoho malých kaprů.

PVA - bezva pomocník

Toho jsem se chtěl pokud možno vyvarovat. Jako nástrahy jsem zvolil dva druhy boilies. Vsadil jsem na již osvědčenou “topku” banán koření a rozhodl jsem se ještě pro sladký ananas také z řady Top Edition. V poslední době s úspěchem používám Impact Boosted hookers. Tenhle produkt se tandemu opravdu vydařil. Myslím, že už jsem se o něm zmiňoval. Koule o průměru 22 mm, které mají neskutečnou vábící sílu. Nejen že umí rychle přilákat rybu, ale evidentně o boosted hookers jeví zájem kapři i z těch nejvyšších váhových kategorií.

Boilies a atraktory

Během příprav jsem si zakoupil povolenku od člena místní rybářské stráže, který se zastavil pár hodin po našem příjezdu. Vyřízení formalit trvalo pár minut. Bez nějakého otravného běhání po úřadech, jaká pohoda. Ještě jsem se snažil vyzvědět, jak to na jezeře bralo v poslední době. Chorvatsky neumím, ale při troše snahy se mi nakonec podařilo nějaké informace dát dohromady. Příjemný pán v důchodovém věku nám popřál hodně úlovků a já mohl konečně začít nahazovat připravené montáže. Na tomto, ale i na většině chorvatských jezer, se nemůže zavážet. Výjimku tvoří některá jezera, kde je povolená zavážecí lodička. Své nástrahy musíte pouze nahazovat. Pokud nemáte zvládnutou techniku dalekých hodů, musíte se smířit s tím, že budete možná chytat méně ryb. Jak už to tak bývá, kapři se budou většinou ukazovat mimo váš akční rádius, což může být někdy velmi frustrující. Ani já nejsem zrovna expert v dalekých hodech. I když jako kluk jsem celkem obstojně několik let závodil v rybolovné technice a dálka byla mojí doménou. Ale to jsem odbočil.

Tahle ryba za pár let...

Hranici dohozu jsem oproti minulé návštěvě jezera o něco posunul. Cívky navijáků jsem měl plné! Použil jsem camo steel 0,286mm, který dokonale splyne s prostředím. Absolvoval jsem s ním již několik výprav a stále vykazuje stejně dobré vlastnosti jako na začátku. Mnoho takových vlasců na trhu není. Pruty jsem použil Phantom EX 2,75 lbs. Pokud bych použil silnější, které vozím sebou, nebyl by problém nástrahy dohodit dál. Já jsem se rozhodl lovit ve vzdálenosti zhruba osmdesáti metrů a k tomu mi pruty dostačují. Navíc mám rád, když cítím na prutu i menší rybu.

Nástrahy jsem doplňoval ještě o PVA. Použil jsem pva punčochu, do které jsem umisťoval tři půlené nabustrované boilies. Odpor vzduchu při letu takové sestavy vám délku hodu o něco zkrátí, ale zatraktivnění nástrahy může být cesta k rychlejšímu záběru. Naštěstí jsem nemusel své montáže dopravovat až tak daleko. V plánu jsem měl ryby postupně nalákat na množství krmení, které jsem pravidelně dopravoval pomocí rakety do prostoru asi osmdesát metrů přede mnou.

Neodolatelné pro kapry...

Ještě první den odpoledne se dostavil první záběr. Byl to menší, ale krásně stavěný lysáček. Dobré znamení, že by se mohli kapři krmit… Každá ryba mne těší bez ohledu na to, jak je velká. Důležité je, že záběr přišel tak rychle, říkám si. Večer se ukázalo na chvilku slunce a těsně před západem nebe rozehrálo nádherné divadlo barev. Beru do ruky zrcadlovku, abych to zvěčnil v digitální podobě. Společně s přítelkyní si tu nádheru vychutnáváme.

Druhý den ráno nelením a hned za úsvitu začínám neúnavně zakrmovat lovné místo. Vím, že kapři tu jsou. V noci jsem je slyšel vyhazovat se poblíž mého místa. Zhruba dva pětilitrové kyblíky směsi krmení jsem dopravil na místo. Je to celkem únavná práce, ale je třeba si představit kolik krmení použijete na položení třeba tří montáží, pokud zavážíte. Minimálně stejné množství byste měli použít při lovu na odhoz. Ještě vezměme v potaz, že nějaké krmení padne i mimo váš ideální zakrmovací prostor. Rozhodně se vyplatí použít marker. Získáte tak mnohem větší jistotu a přehled, kam vaše návnady a nástrahy dopadají. Lov na odhoz má i své výhody. Oproti zavážení je příjemné, že během pár minut přehodíte všechny montáže a pokud lovíte na kratší vzdálenost, není problém přehazovat častěji. Máte tak dobrý přehled o vašich nástrahách!

I přítelkyně si zachytala

Sumečci. Přítomnost sumečků amerických (Ameiurus nebulosus) na mnoha nejen chorvatských jezerech komplikuje nebo dokonce znemožňuje lov. I zde jsem měl s tímhle tvorečkem problém. Nejvíce atakovali pop nástrahy. Problém jsem částečně vyřešil použitím dumbellů z řady top edition. Nástrahy jsou o něco tvrdší a tak lépe odolávaly útokům sumečků. Navíc obsahují několikanásobné množství atraktorů a jsou pro kapry jako magnet. Aktivita sumečků mne chvílemi dost unavovala, ale vcelku jsem se s nimi vypořádal. Nejjistější byla pravidelná kontrola montáží.

Postupně se mi začalo dařit a záběry kaprů přicházely pravidelně. Během dne zdolávám několik kaprů do deseti kg. Záběry mi chodí střídavě na všechny pruty, jak na banán, tak na ananas. Nepolevuji v krmení a dávám kaprům vše, co si žádají. V noci mi přišel jeden větší kapr nad deset kg, další záběr jsem propásl. No ne tak docela. Zaslechl jsem jen pípnutí signalizátoru dvakrát po sobě. Když jsem se vyhrabal ze stanu do deštivé noci, došlo mi, oč tu běží. Na pravém prutu byla jízda, ale signalizátor přestal fungovat díky vybitým bateriím. Kapr zabral na panáčka ananasu Top edition. Ryba ujížděla celkem slušně směrem do levého rohu jezera. Rychle jsem začal zdolávat. Podařilo se mi vymotat ho z jednoho podjetého prutu a z nějaké vázky. Konečně jsem cítil tah ryby a bylo mi jasné, že nejde o malou rybu. Ta se najednou rozjela směrem ode mne. Síla, kterou vyvinula mne doslova zaskočila a než jsem si stačil uvědomit, co zdolávám za “zvíře”, bylo po boji. Zjistil jsem, že kapr uřízl vlasec o škebli. Smůla. Možná to byl další osobák, říkám si.

Krasavec

Déšť ráno ustává. Jdu rychle krmit, abych udržel kapry na lovném místě. Při snídani se rozjíždí dva pruty současně. Přítelkyně ochotně zdolává, a tak nakonec úspěšně fotíme dva krásné kapry 12 a 13,9 kg, začíná se to opravdu rozjíždět! Počasí je dobré. Mírný vítr, teplota kolem deseti stupňů a zataženo. Přítelkyně má na sobě všechny vrstvy oblečení, trochu skuhrá na absenci sluníčka, které si tak ráda na rybách se mnou užívá. Alespoň se zabavila tím, že mi asistuje při dalším dablu. Kapři reagují na nástrahy fantasticky a já zdolávám jednu rybu za druhou. Nechce se mi věřit, že je zde tak početná obsádka.

Veškeré záběry a úlovky si zapisuji, abych vše později mohl zanalyzovat. Dělám to tak na všech výpravách. Když s odstupem času takové údaje vyhodnotíte, mohou vás posunou blíž k vysněnému úlovku… Já jsem třeba zjistil, že kapři nejlépe brali po setmění a ráno od sedmi do devíti hodin. Před touto dobou jsem se snažil mít vždycky dobře nakrmené místo. Na noc jsem několik samotných boilies rozházel víc od krmného místa. Pokud přišel záběr za tmy, věděl jsem, že nedovedu přesně nakrmit do místa kde mám montáže a tak mi boilies rozmístěné na větší ploše dávaly naději, že kapry během noci udržím poblíž svého lovného místa.

kapr

Další den ráno jsem se rozhodl vynechat menší pelety a krmil jsem dál jen půlené boilies a větší pelety. Během dne jsem si ještě připravil jedno místo asi třicet metrů od břehu, kde jsem ráno zaznamenal krmící se kapry. Tady jsem nakrmil pouze boiliem ananas, které jsem předem ještě zalil boosterem. Záběry se z tohoto místa dostavily téměř okamžitě. Kapři byli prostě při chuti. Navíc se začala jejich průměrná váha zvyšovat. Cítil jsem, že by mohla přijít i nějaká ryba XXXL! Čtvrtý den jsem odjel nakoupit do města nějaké jídlo, které nám docházelo částečně i za přispění místní početné kolonie hlodavců. Odpoledne jsme si dali kuřecí nudličky a lahvinku vína. Na konzervách se dá přežít opravdu dlouho, ale není nad to, když si u vody uvaříte pořádné jídlo.

Polní kuchyně

Jezero bylo po celou dobu našeho lovu téměř vylidněné. Nechtělo se mi věřit, že před týdnem si tu nebylo téměř kam sednout. Teda ne, že by mi to vadilo. Nestává se mi často, že bych měl jezero jen pro sebe. Navíc pokud lovíte na vodě, kde je obvykle rušno, máte pak mnohem větší možnost přelstít i kapry, kteří se běžně nechytají.

krásný lysec

Ráno předposlední den vystrkuji hlavu z bivaku. Signalizátory mlčí. V noci mne dvakrát přeběhla myš po obličeji. “Ještě že jsem to byl já a ne přítelkyně, říkám si”. I když sotva rozhýbávám své ztuhlé tělo, nakonec se přemlouvám a nakrmuji lovné místo. Dávám ještě před pruty backleady, aby bylo vše jak má být. Netrvá to ani deset minut, než se rozjel první prut. Volám rychle na přítelkyni, že tohle bude ryba na fotku. Kapr si bere více než padesát metrů vlasce, když v tom se rozjel druhý prut. Přítelkyně neváhá a zkušeně zdolává. Vypadá to taky na slušnou rybu. Kolem jdoucí místní rybář uznale pokyvuje hlavou. Něco na mne mluvil, ale já jsem zabraný zdoláváním. Stejně mu moc nerozumím… Po pár minutách za přihlížení domorodce zdoláváme dva nádherné kapry. Ještě že mám dostatečně velkou podložku. Oba jsou to lysci 11,3 a 15,3 kg. Odpoledne se mi navíc podařilo ulovit na kombinaci Top Edition dumbell banán koření a ananas krásného koi kapra, téměř 14 kg.

KOI nemusí být vždy oranžový...

Kapr měl netypické zbarvení a krásnou kresbu na hlavě. Jako třešnička na dortu byl pro mne šupináč 15,2 kg a jeden krásně zbarvený lysec.

Trochu jiný kapr

Při pozdějším porovnávání fotografií jsem zjistil, že dvě ryby jsem zde ulovil již při jarní výpravě. Lysec 15,3 kg měl při jarním ulovení před vytřením 17,1 kg.

Starý známý

I když se mi nepodařilo přelstít ty největší kapry, byl jsem nad míru spokojen. Za pět dní lovu se mi podařilo úspěšně zdolat 45 kaprů. Voda, na které si někteří vylámali opakovaně zuby, mi opět vydala několik krásných kaprů. Na jaře se opět pokusím nějaké dostat před objektiv fotoaparátu.

Nejkulaťoulinkatější
15 kg plus

Závěrem chci poděkovat celému kolektivu “kámošů” z Kamofishe a zástupcům Tandem Baits. Díky Honzo, Davide a Lukáši.

Vám, ale i všem kaprařským bláznům přeji v příští sezóně mnoho krásných úlovků a zážitků.

Tak ať vám to všem jezdí!