Úvod Články Lužnice 2012 aneb Návrat po deseti letech

Lužnice 2012 aneb Návrat po deseti letech

V letošním roce jsem se na tento krásný tok, který se nachází v blízkosti jezu u Červeného mlýna, vrátil po zhruba deseti letech, a to celkem třikrát zhruba v součtu na sedmnáct dnů. Navštěvoval jsem tuto krásnou lokalitu již od dětských let na pravidelné dovolené ještě s rodiči, a tak jsem se rozhodl, že tuto lokalitu navštívím se svou ženou a dětmi. V blízkosti se nachází krásný kaňon Židova strouha, kde i pan Troška točil ne jednu oblíbenou pohádku. Byl jsem zvědav, jak se celý kemp, řeka a příroda změnila po tolika letech, kdy tu krajina zažila velké povodně v roce 2002 i změny klima. V dobách, kdy jsem na tuto řeku jezdil, byla řeka velice dobře zarybněná klasickou kaprovitou a bílou rybou. Vyskytovala se tady ale i parma a tu jsem tu i jako malý kluk ulovil o délce 72 cm. Byl jsem tedy zvědav, jak je voda v současné době zarybněná a jaký dojem bude mít z tohoto místa má rodina. Čekalo nás zde hodně překvapení…

Přípravy na výpravu

Bylo docela na zvážení, co si na řeku vzít sebou za návnady, a tak jsem se rozhodl nabrat partiklové nástrahy, boilie BOSS 2 oblíbené příchutě oliheň. Vzpomněl jsem si, že tu byl úspěch na žížaly a červy, a tak jsem je přibalil na všechny výpravy v dostatečném množství. Chtěl jsem i na řece vyzkoušet novou metodu lovu na method krmítka, a to se také vyplatilo. Přibalil jsem klasické rybářské vybavení takzvaně „HAFOO“, pro sebe bivak a rodina měla mít zajištěné místo vedle mne v chatce. Již jsme se těšili na staré známé, a co tedy bude nového a pak již přišel den odjezdu.

První dojmy a změny v řece

První výprava proběhla na přelomu dubna a května, další následovaly v červnu a červenci. Jelikož se s majitelem kempu znám, tak jsme se rozhodli, že tu strávíme čarodějnice. Po příjezdu na Lužnici jsem se vrátil o desítky let zpět, příroda to byla pořád krásná, řeka v klidném stavu a hladině. Barva vody pořád stejně zelená, akorát s rozdílem toho, že tu bylo méně vody. Hladina řeky se měnila každým dnem a pak jsem tedy zjistil při návštěvě jezu, že zde vybudovali vodní elektrárnu. Zázemí kempu bylo stejné jak za minulého režimu, celkem nic se tu nezměnilo, ale rodina byla nadšena z krásné přírody a místa. Vše jsme vybalili, já si našel místo pod chatou na bivak a žena se dala do příprav zázemí v chatce a pro mne byla otázka prozkoumat, jak se dno Lužnice změnilo. Nutno podotknout, že jsem se vrátil na lovné místo, které jsem již dávno znal.

Dno řeky a první lov

Pruty jsou ve stojanu a já jsem usedl s dětmi do lodě a pomocí echolotu jsem prozkoumal dno řeky před mým lovným místem. Kupodivu ani dno řeky se za ty roky nezměnilo, před mým lovným místem dno začíná padat hned do hloubky cca 2 metrů a pak pozvolna stoupá k protějšímu břehu a před protějším břehem padá zpět do menší hloubky. Dno zde vytváří takový kopec, a to bylo dosti zajímavé na různé druhy lovu. Vracíme se zpět a lehce krmíme uvařenou kukuřicí a halibut peletami cca 5 metrů od našeho břehu do hloubky asi 2 metry. Začínáme zkoušet method mix Carp Zoom a jako nástrahu volíme žížaly. Na druhý prut volíme jako nástrahu kukuřici spolu s PVA naplněnou CSL peletami vše na položenou.

První záběr a úlovky

První zajímavější záběr přichází ve chvíli, kdy to opravdu člověk co nejmíň čeká. Povídám si s dětmi, jaké jsou jejich první dojmy a najednou vidím, že se federový prut s krmítkem method kácí do vody a zase vrací, a to již slyším cvrkot brzdy. Již jsem u prutu a začíná zajímavý souboj, kde po chvíli zjišťuji, že jde o něco většího, a tak znejišťuji s pocitem, že mám na prutu vlasec 0,18 mm a ryba se nedá zastavit. Po dlouhém čase boj vyhrávám a naším prvním úlovkem je sumec o délce 93 cm. Tak rychlé foto a zpět do vody. Končí nám i doba lovu, a tak vše balíme a jdeme posedět s přáteli. Jsem nadšen prvním úlovkem.

Další dny, úlovky a nástrahy

Další dny první výpravy přináší další úlovky v podobě bílé ryby, ale kapra se nám nedaří ulovit. Co ale zjišťuji je, že neodolatelnou nástrahou je tu žížala, která v podobě záběrů „drbanců“ mizí z háčku. Po vylepšení návazce začínám hojně chytat okouny, a to je pro mne překvapením, protože ty tu nikdy v tak hojném počtu nebyli. Ve večerních hodinách doufám, že přijde nějaký úhoř, ale ne a ne. Jenom malý sumci, ty jsou opravdu pořád při chuti.

Dny utíkají jako voda, starší dcera se věnuje lovu na plavanou na červíka a zdatně z vody loví krásné oukleje. Děti jsou spokojené a dcera Michalka se kochá břehem a vesele skotačí blízko Lužnice. Kamarád mi povídá, že Michalka je docela blízko vody a aby se s ní po zimě břeh nepropadl, „říkám v pohodě, ona si dá pozor“, jen jsem to dořekl a byla tam. Kamarád zareagoval rychleji než já a malého plaváčka jsme vylovili lokajícího z vody. Uf, to byl šok a chvíle nervozity, ale Michalka je zase plná elánu a povídá, jak pod vodou viděla malé rybičky.

První výprava končí a my jsme ulovili jednoho kapříka, oukleje, sumce a okouny. Již se po domluvě těšíme na další výpravu.

Návrat podruhé v červnu

Jelikož se všem zde líbilo, tak se vracíme na místo v červnu v krásném teplém počasí. Příroda je již v plné kráse, voda má cca 20 stupňů, a to se již chceme věnovat více lovu kapra. Děti již svou zábavu zde mají, a tak jsme tu jako doma. Vnadíme k protějšímu břehu partiklem a boilies Oliheň BOOSS 2 od firmy Carpservis. Již lovíme na děličky, jako olova používáme kapky o hmotnosti 70 g a jako nástrahy na jeden prut volíme boilie Oliheň a na druhý plovoucí V-pop 16 mm od Imperial baits fluo zelené barvy spolu s boilie Carp Nektar. Těmto nástrahám a lovu se věnujeme do večerních hodin a každý den rozkrmuje lovné místo před námi.

Po třech dnech čekání přichází první záběr od kapra, ale ještě ne na boilie, ale kukuřici, je to malý chlapák cca 45 cm. Ve večerních hodinách volíme zase na jeden prut oblíbenou žížalu a daří se nám lovit malé sumce a že jich tu tedy je. Jsme v půlce druhé výpravy a konečně se nám povedlo natáhnout kapry a chutná jim i boilie. Největší bodující nástrahou je Pop V up spolu s boilie oliheň a Carp Nektar. Tuto nástrahu nahazujeme zhruba doprostřed řeky, kde je nejmenší hloubka a tady zaznamenáváme úspěch v podobě větším tloušťů. V podvečer hodně záběrů přichází na žížaly od okounů a v noci pořád od malých sumců. Konec druhé výpravy je tu a rozmanitost ryb je zase větší než na první výpravě. Bohužel žádný větší kapr nám nevyšel.

Návrat v červenci

Vracíme se opět v červenci, kdy jsem se rozhodl, že zde oslavím mé narozeniny a narozeniny svých přátel. Taktika lovu je daná, a tak vše zůstává při starém, a to i lovné místo. Jelikož se již může lovit na rybičku, tak jsem si řekl, že to i zde vyzkouším. U břehu se pohybují malé oukleje a dcerka je zde umí na plavanou velice dobře lovit, a tak jsem ji požádal, aby mi jich pár nalovila. Během dne je vidět lovící boleny, a tak si říkám, že bych mohl zkusit nějaké ulovit. Na děličku převazuji kačenu spolu s olovem před ní, abych mohl nástrahu nechat nahozenou v prostředku řeky. Takto to zkouším každý den, kdy se ouklej pohybuje u hladiny, ale pořád štěstí nepřeje a žádný dravec na mou rybku náladu nemá. Měníme i místa a věříme, že se úspěch dostaví. Věřte, dostavil se a po pár dnech zkoušení vidím, jak po mé oukleji zalovil krásný bolen a neptal se, jestli má cívka nějaký odpor a vesele pádil pryč. Co přišlo, víte, zásek, zdolání a na břehu je krásný bolen o délce 78 cm, a to se nám povedlo ulovit během této výpravy na stejnou metodu ještě jednoho, oba jsou zpět v Lužnici. Na této výpravě se nám povedlo i na osvědčené plovoucí boilie na hraně ulovit i krásné amury, ale ty se nám bohužel nepovedlo vyfotit, protože jsou to bojovníci a fotit se jim nějak nechtělo.

bolen

Shrnutí výprav, pocit z řeky a úlovků

Výpravy pro nás dopadly vcelku pozitivně rozmanitostí ulovených ryb, i když to nebyl žádný kaprodrom. Všem se tu obrovsky líbilo, krásné klidné večery, čekání, co se na háčku objeví, překvapení z toho, co nám řeka přinese, a to vše za to stojí.

Co k zarybnění řeky říci? Je to úplně jiné než kdysi, je tu mnohem méně bílé ryby i té kaprovité. Neviděl jsem ani neslyšel, že by tu někdo ulovil parmu jako já kdysi, ale našel jsem malé parmičky v čeřínku, tak věřím, že tu někde jsou i ty velké. Co se týče kaprů, tak jsme jich tady ulovili za celé výpravy cca 15 ks, kde ten největší měl 64 cm. Pamatuji si, že jsme tu i před pár lety lovili kapry mezi 75-93 cm, kde jsou? To ví asi někdo jiný. Dalšími úlovky byly plotice, oukleje, karasi, ježdíci, amuři, boleni, tloušti i jiná droboť. Co je pozitivní, je to, že je tu i okoun a candát. Bohužel ani o úhoře jsme nezavadili. Jde ale prostě o řeku a ta má své zajímavosti, tajemství a věřím, že i zarybnění se zlepší, tak mi to sliboval i hospodář v dané lokalitě, ale vše je o lidech. Co je tu pořád krásné, je příroda, klid a voda. Výhodou je i možná rozmanitost lovných technik a nástrah. Pro mne tu zůstane jedničkou žížala a příští rok znovu plovoucí fluo boilies.

Určitě se sem příští rok vrátíme a snad se nám povede přimět ke větší ochotě pány kapry, jestli tady tedy ještě nějací pořádní jsou. Vrátíme se hlavně pro krásnou přírodu, klid a přátele. Celá moje rodina má již stejné pocity jako když jsem byl malý kluk. Prostě tato lokalita je opravdu úžasná!

Děkujeme za přispění firmě Carp servis