Úvod Články Nečekaný úlovek

Nečekaný úlovek

Začínají prázdniny a jako každý rok moje dovolená, kterou jsem si tentokrát naplánoval na čtrnáct dní. Mám chatičku na Orlíku – dva kilometry pod hrází přehrady Kořensko. Týden trávím v okolí chatky a věnuji čas dvěma mladým rybářům, kteří jsou u nás na pár dní.

Věnujeme se chytání sumců a většinou jdou jen malí do osmdesáti centimetrů. Ráno si přivstanu a zkouším okouny na „dropshot“ a docela se mi daří na umělé nástrahy, později jen na živé žížalky.

Týden dovolené rychle uplynul, odjeli přátelé a v neděli i moje přítelkyně. Mě čeká necelý týden mé oblíbené kaprařiny. Je neděle podvečer, rychle balím, nakládám do lodi a odjíždím osm kilometrů po proudu na své oblíbené místo s nadějí, že bude volné. Tlak rybářů v této lokalitě je značný, ale mám štěstí.

Začíná se šeřit a vše mi jde jak se říká samo. Za hodinu mám vše potřebné na svém místě a začíná vytoužený klid a pohoda. Levý prut zavezen na hloubku 7,3 m do zakrmeného místa dvacet metrů pod tyčovou bójku, s novinkou boilies chili fruit 18 a 20mm a řepkou – vše zalité boosterem chili fruit.

Pravý prut zavezen na hloubku 8,5m do zakrmeného místa dvacet metrů nad tyčovou bójku. A nastražuji pro Orlík osvědčený boilies Lake Wizard 18 a 20mm zalitým Liquid Liverem a zasypán Multiattract Powder.

Od kolegů kaprařů se dozvídám, že kapři nejsou aktivní a úlovky jsou nahodilé, proto mé zákrmy jsou řídké, soustředěné do plochy 10x10m pro jeden prut a každých 6 hodin přidávám kobrou po patnácti kuličkách boilies.

Celé pondělí se nic neděje, nástrahy zkouším zatraktivnit o plovky, pasty a různé způsoby nastražení. Blíží se půlnoc a udeřila silná bouřka, náhle zjišťuji, že mám spadlý swinger, příposlech nic nezaznamenal. Nedá mi to a po chvíli stahuji nástrahu, která byla odtažena cca padesát metrů od lovného místa.

Jsem celý provlhlý a přichází zklamání, nic. Ještě kontrola hlásičů a příposlechu, kterým jsem tak věřil. Hlásič vypínám a hned zapínám a vše opět funguje jak má. Je úterý, nic se neděje, prudce se ochladilo a neustále silně prší. Mám z počasí docela radost, zvednou se průtoky, prokysličí voda a kapři se konečně začnou krmit.

Mám do soboty spoustu času a věřím, že to přijde. Neměním zvolenou taktiku a trpělivosti mám víc než dost. Středa ráno, konečně jízda na Lake Wizard – zdolávám kapra cca 10 kg, a když se natahuji po podběráku, mírně povolím tah a náhle jsem bez ryby. Školácká chyba se trochu svádí na háček typu Longshank, se kterým nemám tolik zkušeností, ale na tom už nic nezměním.

V podvečer za deště připlouvá kamarád Tomáš, který dováží čerstvé zásoby potravin, jede na vesla pět kilometrů z Hladné a táhne za sebou svého úspěšného woblera. Doráží ke břehu, hned představuje svůj úlovek sumíka 96 cm. Je vidět, že vláčka funguje pořád skvěle.

Je brzké čtvrteční ráno, Tomáš se chystá k odjezdu, náhle mám záběr na levý prut, tentokrát rybu podebírám a rychle kapra vážíme, fotíme a vracíme zpět. Kapr 8,5kg a 78 cm splňuje mé očekávání, ale já věřím, že se povede i větší ryba.

Průtok vody se dostává až na osminásobek běžného průtoku, voda je přikalená a výrazně se ochladila, což mi dělá starosti. Mám spoustu záběrů od velkých cejnů 52-58cm i na 20mm boilies, ale jen na levý prut, pravý stále mlčí. Několikrát jsem byl s echolotem nad krmným místem. Bylo zřejmé, že se ryby krmí a záběry nechodí, to dokazoval oblak kalu vždy po zákrmu.

Blíží se večer, měním taktiku pro pravý prut. Zakrmuji boilies Red Fish-Fruit 20mm zalitý boosterem Red Fish-Fruit, krmné místo posouvám o deset metrů blíž na hloubku vody 7,5 metrů. Lodí připlouvá kamarád Jarda a usazuje se v mé blízkosti. Po společné dohodě usazuje bójku po proudu dál od mojí a na hloubku 6 metrů. Prokrmuje kukuřicí, řepkou a boiliesem Lake Wizard 18mm.

Počasí se začíná měnit, průtoky klesají a tak jsem plný očekávání. Sumci jsou aktivní, Jarda na Lake Wizarda po půlnoci přitahuje sumečka kolem 60cm. Brzké páteční ráno zdolávám kapra na pravý prut s Red Fish-Fruit – 7,1kg 75cm a vzápětí i na levý prut Chili Fruit 6,8kg 74cm.

Docházím k závěru, že všechny dosavadní záběry přišly na jednu 20mm kouli, montáž v PVA sáčku od Foxe naplněný nadipovanou drtí a boiliesem a vše zalité v dipu. Potom už jen stačí montáž nechat pořádně prosáknout a zavést do krmného místa.

Jarda se baví směsicí ryb – tloušť, kapr, cejn, amur. Na poslední den levý prut s boilies Chili Fruit místo boosteru Chili Fruit použiju Chili olej, který se vyznačuje svojí pálivou účinností. Sobotní ráno mi tato kombinace přinesla dva úspěchy v podobě kaprů 7 a 5 kg. Jsem spokojen, ale cílová ryba měla být více jak 10 kg, které celkem pravidelně chytám.

Téměř všechny záběry přicházeli časně ráno, a tak jen lituji, že čas pomalu vypršel. Doma mě čeká přítelkyně a dcera, která nás po delším čase navštívila o víkendu. Slíbil jsem, že v 17 hodin budu doma a někam vyrazíme, ale to jsem ještě netušil, co mě čeká.

Je poledne, přichází pomalá jízda na pravý prut, zasekávám, zdolávám rybu. Tah je silný a pomalý. Říkám si, že na závěr to bude slušná ryba. Co čert nechtěl, ryba se vypíná kousek od břehu, je fuč. Dotáčím udici s lamentováním, zase háček typu Longshank. Měním rychle návazec s osvědčeným háčkem Heavy carp vel. 4 od Sportcarpu, šup do PVA sáčku, zabalit a rychle zavést.

Mám tak hodinu do odjezdu, ale říkám si o novou šanci. Začínám balit. Pruty balím vždy jako poslední. Netrvá to ani půl hodiny a záběr. Naviják se plynule roztáčí, ryba si rychle bere vlasec, zasekávám a cítím pořádný tah. Volám na Jardu: „Rychle do lodě, je to velký!“ Jarda vesluje, co to dá, já rychle dotáčím vlasec a rázem jsme o 100 metrů proti proudu nad bójkou.

Zkouším rybu více brzdit, což se mi moc nedaří. Jsem přesvědčen, že jde o sumce, mám s nimi velké zkušenosti z minulých let převážně z Rio Ebra. Boj trvá již více než hodinu, montáž dostává řádně zabrat, sumec se neustále snaží zajet do propadliny cca 12 metrů. To se mu nakonec povedlo a zjišťuji, že je ve vázce.

Přemýšlím co s tím. Utrhnout to můžu vždy. Zkoušíme místo obeplouvat ze všech možných stran a najednou se sumec dává opět do pohybu a já cítím opět velkou šanci. Kolem nás plují loďky s přihlížejícími. Objevuje se i velký sumcař Zdeněk se synem a společně s Jardou hodně fandí a věří, že to dám.

Po třech a půl hodinách konečně sahám sumci do tlamy a přitahuji k bortu lodi, ale zjišťuji, že mi pravá ruka neslouží a síla je někde pryč. Předávám sumce Zdeňkovi, ten ho okamžitě za velkého pokřiku vytahuje na trávu a já jen nevěřícně přihlížím. Je venku! Měří 211 cm! Nemám sílu rybu zvednout, tak rád umožním focení Zdeňkovi, který má sil na rozdávání.

Tato má výpravná expedice mi připomněla Jakuba Vágnera – jeho životní úlovky také přicházely těsně před ukončením několika denních expedicí. Musím připomenout kvalitu novodobých materiálů a přikládám popis sestaveného prutu:

Prut: Sportcarp Black Star 3.6m, 2.75lb, 2 díl
Naviják: Shimano Ultegra CI4 10 000 XSA
Vlasec: Pline 0.28mm
Šokový návazec: Sportcarp Maximus 0.29mm, 22.7kg
Šokový fluorocarbon: Sportcarp Ghost 0.50mm, 13.6kg
Návazcová šnůrka: Sportcarp Maximus Skin 11.5kg
Háček: Sportcarp Heavy Carp vel. 4

Na této výpravě se mi nepovedlo ulovit kapra vytoužené velikosti, ale po dlouhých letech sumcaření v Čechách a ve Španělsku mi tento orlický sumec udělal velkou radost. A navíc byl zdolán na kaprový prut. Je to zvláštní, když už sumce nechytám, pořád mě pronásledují a o tom svědčí i sumec 212cm letos z jara na vláčecí prut ulovený na Ebru při lovu candátů na twistera, šnůrku PowerPro 0.10 mm, prut Shimano Antares 240cm, 10-30 g.

Děkuji přírodě a všem, kteří mi při dosahování rybářských zážitků a úspěchů jakýmkoliv způsobem pomohli a prožívají tyto krásné chvíle se mnou. Přeji všem rybářům nevšední rybářské zážitky, a proto pečlivě zvažte, jakou rybu si domů odnesete – nejlépe žádnou. Samozřejmě všechny moje úlovky byly vráceny zpět.