Úvod Články Rychlý lov na řece Rhoně

Rychlý lov na řece Rhoně

Stejně jako většina z vás i já se potýkám s nedostatkem času. Doma se obvykle na ojedinělé výpravy za rybami dostanu ráno nebo večer. Kdykoli je to možné, vyrážím na kratší, tří nebo čtyřdenní výpravy s přáteli do Francie či Itálie. Můj dobrý přítel Thomas Flauder žije na jihu Francie poblíže řeky Rhony…

Letecká společnost Ryanair létá do Montpelier, což není daleko od jeho bydliště, takže vyrazit za Thomasem na ryby je levné a poměrně pohodlné. Na třídenní lov jsem za Thomasem letěl i v březnu loňského roku. V článku se dočtete o této výpravě, ale i o taktikách, jež jsme si většinou zvykli využívat při kratších lovech v ne právě příznivých podmínkách.

John

Rhona je jedna z největších evropských toků, pramení ve Švýcarsku a protéká jihovýchodní Francií. V Arles, nedaleko ústí do Středozemního moře, se řeka dělí do dvou ramen známých jako Grand Rhone a Petit Rhone (Velká Rhona a Malá Rhona). Oblast samotné delty se jmenuje Camargue. Thomas žije poblíž Velké Rhony. Tato část řeky je široká okolo jednoho kilometru, hluboká a navíc s velmi silným tokem. Co se týká lovu ryb, jde o nesmírně těžkou vodu, v níž ovšem žije spousta ry, a to i těch velkých – ohromných sumců a kaprů. Hladina, která zde dokáže klesnout velmi rychle, může lov pěkně ztížit.

úlovek
Tento kapr se nechal zlákat na Nitro Stick Mix
největší ryba
Hned první večer na Rhoně John chytil největší rybu

V našem případě byla hladina Rhony na poměrně dobré úrovni, ovšem voda byla stále zakalená a dost proudná z předchozích dešťů. Na první odpoledne a večer jsme vybrali místo s hodně zařízlými břehy, kde jsme doufali, že se budou kapři stranit velkého proudu. Já jsem zakrmil 5 metrů hlubokou zátočinu třemi hrstmi boilie Ovocná bomba/Losos a nadhodil jsem dva pruty. Na obou byly nastraženy 24 mm Equilibrie nástrahy s přidaným boilie na PVA.

Na lodi

Thomas začal na každém prutu s jinou metodou: boilie prezentované pod kuličkou plovoucího boilie – na jednom prutu. K atraktivnímu prozkoumání celé oblasti potom sloužil druhý prut s hroudou krmítkovky na olovu. Žádná jiná nástraha nebyla nastražována. O prut s krmítkovkou byl neustálý zájem, netrvalo to ani moc dlouho a na tento prut vytáhl Thomas parmu. Pro rychlou akci je to opravdu dobrý způsob. O maličko později se ozval zase tento prut – tentokrát se povedl klasický rhonský kapr…

Rybaření z lodě s Thomasem

Moje pruty zůstaly v klidu až do setmění, kdy jsem se dočkal rychlého záběru. Pak následoval typický tvrdý souboj, jak je u rhonských kaprů zvykem. Potěšeni naším výsledkem v tak nepříznivých podmínkách jsme to zabalili a vrátili se zpět k Thomasovi domů na večeři a hlavně na láhve výborného vína – úžasné! Předpověď počasí na následující den byla slunečná, proto jsme se rozhodli vyzkoušet malý přítok Rhony nedaleko Thomasova domu na nafukovacím člunu. Dno této řeky je plné popadaných stromů s opravdu málo místy, kde by bylo možné lovit ze břehu. Ale z lodi lze lovit v klidné vodě za padlými kmeny, přesně v místech, kde by se kapr mohl vyskytovat. Thomas zde nikdy žádného obra nechytil, jenže rybařina není vždycky pouze o honbě za rybími monstry. Tito říční kapři bojují jako démoni a já lov z lodě miluji.

Zdolávání z lodě

lysec

Brzy ráno jsme se spustili na vodu v malém nafukovacím člunu pokud možno s minimem vybavení. Naše pruty Mirage Duel byly vybaveny klouzavými splávky. Našli jsme si tři hodně zajímavá místa a na každém z nich jsme zakrmili dvěma hrstmi (okolo čtvrt kila) boilie namočeného ve Food Boost. Zároveň jsme našli hodně zajímavé místo, kde jsme mohli následujícího dne lovit ze břehu. Pak jsme vyrazili na první flek. Zde jsme se s lodí potichu uvázali. Měli jsme v plánu zůstat tu asi hodinu a počkat, zda se něco bude dít nebo ne. Pokud ne, zakrmit ještě trochou boilie a přesunout se na další stanoviště. Přišli jsme na to, že tato taktika je daleko účinnější než prosté vyčkávání. Je to docela legrace a místa, kde se napoprvé nezadaří, pak často později v tom samém dni překvapí nádhernou rybou.

úlovek
Krásný, v poledne chycený kapr na plavanou
Říční šupináč
Říční šupináč na boilies Psychos

Plavaná je v těchto podmínkách ideální, když necháváte nástrahu volně unášet těsně nade dnem v proudu těmi nejslibnějšími místy. Jako návazec používám buď fluorocarbon Mirage XT s vlasovým přívěsem z jemného materiálu, nebo kombinovaný návazec s háčkem uvázaným bezuzlovým způsobem. Splávek je vyvážen průběžnou olivetkou zaraženou návazcovým obratlíčkem. K zjištění hloubky používám olovničku a pak nastavím hloubku přesně tak, aby byla nástraha na dně. Jako nástrahu používám buď normální boilie nebo Equlibrie dipované v Bingo Food Boost. Tyto posilovače jsou postaveny na totožné kombinaci chutí a koncentrátů, přírodních atraktorů jako naše boilie a do vody se tak uvolňuje stále silný potravní signál. Byl to pouze březen, voda byla stále chladná, ale pokud jsme chytali na tom správném místě, byl jsem si úspěchem jistý. Netrvalo dlouho a přišel mi první záběr od překrásného kapra. Během dne se kapři krmili spolehlivě, takže jsme v lovu pokračovali až do samotné tmy. Byl to nádherný rybářský den. Zatímco jsme při západu slunce již s motorem vyjížděli nahoru proti proudu, rozházeli jsme do míst s hustě popadanými stromy asi půl kila boilie. Tato místa kapry jednoduše přitahují a zde jsme hodlali následující den lovit.

Krásná ryba
Krásná ryba chycená z lodě

Nazítří brzy ráno jsme se pustili na místa prokrmená z předešlého večera. Chytali jsme každý pouze na jeden prut, oba dva s nástrahou obalenou pastou a dipovanou v Food Boost. K tomu jsme přidali několik nařezaných kuliček v PVA. Můj odlet byl zarezervovaný na pozdní odpoledne, takže jsme se mohli zdržet nejvýše do poledne. Byl krásný jarní den a byli jsme na překrásném místě. Cítil jsem velkou šanci na úlovek. Zanedlouho kapři projevili zájem o naše nástrahy a my jsme si opravdu výborně zachytali až do té doby, kdy jsme museli neradi zabalit.

Dipování
Nástraha obalená v pastě a dipovaná ve Food Boostu

Tuto taktiku rád používám při kratších výpravách. Je nezbytné přizpůsobit se místním podmínkám a zkoušet různé metody. Klíčem je zaměřit se na aktivní, krmící se ryby. Raději ryby hledám, než bych na ně čekal. Krmit několik míst a pak na nich dokola zkoušet štěstí je efektivní metoda, kterou velmi často využíváme. Tuto taktiku nazval Thomas ping pong. Na Velkou Rhonu jsem se s Thomasem vrátil ještě později – v červnu. Podmínky byly už úplně jiné – teplota se přibližovala 40 stupňům! Chytali jsme 4 dny a střídali jsme lov ze břehu v noci a ping pong metodu z lodi ve dne.

čekání na záběr

Poslední ráno
Poslední ráno - John zdolává nejhezčí rybu výpravy

Thomas a já jsme dohromady pracovali na vývoji nových nástrah s rychlým účinkem zaměřeným speciálně na velké kapry. Z toho pak vyplynuly nástrahy Hybrid a Psycho, které přišly na trh v loňském roce. Použili jsme je a ping pong metodu na výpravě v červnu s jedinečným výsledkem. Byla to fantastická rybařina, o jejíchž detailech se dozvíte v příštím článku.

John Llewellyn

Tento článek byl publikován v časopisu Kaprománie