Úvod Články Method nebo klasika

Method nebo klasika

Již na začátku nového roku jsme společně s bratrem plánovali nějakou tu výpravu za kapřím dobrodružstvím. Brašule Marťas přišel s nápadem na jeden klubový revír nedaleko Pardubic. Po zhlédnutí několika fotografií místních překrásných úlovků bylo rozhodnuto a hned jsme si zarezervovali jedno lovné místo na první víkend v dubnu.

Velmi slušná ryba na pop-up a method

Čas běžel a náš termín odjezdu se pomalu a jistě blížil.  Oba dva jsme se velice těšili na první letošní výpravu a už při výrobě boilies jsme pomaličku spřádali plány, jak se pokusíme přelstít místní krasavce. Pár dní před odjezdem jsem se ještě zastavil do naší místní rybářské prodejny doplnit pár nezbytných drobností.

Sada Mega method feeder obsahuje silikonovou formičku + krmítko

Při nakupování jsem narazil na velké method krmítka od E-S-P. Už delší dobu jsem si pohrával s myšlenkou, že bych rád vyzkoušel při lovu velkých kaprů tento typ krmítka, ale vždy jsem v obchodech narazil jen na malé velikosti do cca 45g, které se hodí spíše na feeder pruty.  Ovšem tyto MEGA method krmítka o hmotnostech 56g, 70g, 85g a 100g bylo přesně to, co jsem dlouhou dobu hledal.

Náhradní krmítko, které lze dokoupit v různých gramážích

Ideální velikost na pořádnou dávku krmení, perfektně do krmítka zamáčknete i např. plovoucí boilies a hlavně dostatečná zátěž pro daleký odhoz a dokonalé zachycení háčku v kapří tlamce.  Další obrovskou výhodou těchto krmítek je, že díky zamáčknutí nástrahy mezi krmítko a krmení vám opravdu nikdy nehrozí zamotání montáže, což se například při nahazování jen s pop-up nástrahami dost často stává.

Velmi kvalitní a atraktivní method mix společně s boosterem vytvoří neodolatelné krmení

V těchto případech pak musíte používat například PVA punčochu a její příprava je zdlouhavá a také částečně finančně náročná. U method krmítek je samotná příprava k nahození opravdu velmi krátká a rychlá.  V mžiku bylo rozhodnuto a přikoupil jsem sadu krmítka od hmotnosti 70g se silikonovou formičkou a pár kousků náhradních krmítek ve stejné gramáži.

Správně namíchané a připravené krmení

Naplněné krmítko bude mít přibližně 100g a to bude na moje 2,75lb pruty úplně optimální zátěž.  Spokojeně jsem odcházel domů a v hlavě už jsem měl jasný plán, jak budu na výpravě lovit.

Překrásná ryba

Konečně nastal den „D“ a plně naložení odjíždíme s bratrem na první letošní výpravu. Cesta probíhala dobře a na místo dorážíme přesně podle plánu. Plni natěšení a očekávání hned začínáme vybalovat a připravovat se na lov. Poprosil jsem bráchu, aby si vybral stranu, na které chce lovit. Rozhodl se pro levou stranu bez mola, kde pohodlně zapíchne svoje vidličky a já beru pravou stranu s molem, kde umístím svůj stojan.

Nastražení samotné pop-up nástrahy

Jako první vezmu do ruky prut s markerem, abych si udělal alespoň částečnou představu o tom, jaké jsou na našem lovném místě hloubky, profil dna a popřípadě jestli před námi nejsou nějaké překážky. Už při sondování dna jsem zaznamenal první úlovek v podobě kačera, který se zamotal do mého vlasce. Naštěstí se nechal celkem poklidně přitáhnout až ke břehu, kde jsme ho opatrně vyprostili. Byl to opravdu nečekaný úlovek…

Method krmítko nabité a připravené k lovu

Vše mám připravené a konečně můžu realizovat můj velký plán. Rozhodl jsem se, že přes den budu lovit výhradně na method s plovoucími nástrahami a klasické boilies montáže poletí do vody vždy až při setmění. Bratr „pojede“ celou dobu klasiku. Také nebudu zatím nikde centrálně krmit, ale ryby se pokusím aktivně vyhledávat s atraktivním krmením.

Nachystané návazce z měkké šňůrky Camo sink link

Jedna z dalších taktik byla, že pokud na nahozený prut nebude záběr přibližně do jedné hodiny, přehodím vždy na nějaké jiné místo. Pro tento způsob lovu jsem měl přichystaný method mix Spice, který obsahuje několik druhů dráždivého koření, rybí moučky, hrubší částí partiklů a malé peletky.

Jeden z prvních lepších úlovků na method

Do krmítka jsem však potřeboval trochu jemnější krmení, takže jsem methodmix pomocí sítka přesál a zbavil těch nejhrubších částí, které by při mačkání do formičky mohly dělat neplechu. Pro maximální atraktivitu jsem method mix prolil boosterem a namíchal ideální konzistenci směsi tak, aby dobře držela v krmítku.

Krmítko vždy na dno dopadne nástrahou nahoru

Připravil jsem si pár krátkých cca 7 až 10cm návazců z měkké šňůrky Camo Sink Silk 15lb a velmi ostrých háčků BIG-T Raptor Barbless č. 6 (verze bez protihrotu). Jelikož jsem chtěl lovit s pop-up těsně nad hromádkou krmení, přidal jsem ještě přibližně 1,5cm od háčku malinkatý brok, protože jinak by nástraha plavala ve výšce celé délky návazce a to jsem pro začátek nechtěl.

Ukázka jak skvěle pracuje method mix

Na první prut jsem nastražil žluté fluoro pop-up Banán-Hruška-Česnek, což je pro mě nejdráždivější pecka na rychlé záběry a na druhý prut dalšího favorita v oranžové barvě a příchuti Broskev-Butyric. Také velmi dobře sladěná kombinace příjemné broskvové vůně a dráždivé kyseliny máselné.  Obě nástrahy jsem ještě vylepšil práškovým dipem ve stejných příchutích. Více už to vylepšit prostě nešlo.

Připraveno a může to tam letět

Konečně mohly pruty letět do vody a já se začal věnovat dalším přípravám a stavbě tábora. Byl jsem velmi mile překvapený, když zhruba po 15 min. od nahození se hlásil první prut, kde byla nastražená žlutá pop-up.

Žlutá pop-up jim prostě taky hodně chutná

Přiskočil jsem k prutu, jemně přiseknul a začal zdolávat první rybu naší společné výpravy. Nechtěl jsem to zakřiknout, ale vnitřně jsem cítil, že výběr tohoto způsobu lovu byl určitě trefou do černého. Každopádně úplně první dojem to na mě udělalo obrovský a já jsem ještě více začal věřit, že zvolená taktika by mohla přinést další sladké ovoce.

Připravené montáže pro večerní lov

To se také během následují půlhodiny potvrdilo na druhý prut s oranžovou pop-up a já jsem úspěšně zdolal dalšího z místních podvodních obyvatel. První lysec měl odhadem kolem 7kg a radost mi udělal obrovskou. Netrápil jsem ho však fotografováním a hned dostal svobodu. Tento druhý kousek byl už o poznání těžší, proto jsme v rychlosti pořídili pár fotek na památku, zvážili a pustili tam, kam patří.

Dokonalé ostré háčky, perfektní šňůrka od E-S-P vás určitě nezklame

Rychle jsem spěchal opět naplnit krmítko, znovu jsem pop-up předipoval v powderu a šup to zpátky do vody. Nebudu rozepisovat každý další záběr, protože by to asi nikoho moc nezajímalo.  Do setmění jsem však ulovil ještě několik dalších moc pěkných ryb. Také musím konstatovat, že bratrovi se do této chvíle na klasické montáže s olovem nepodařilo přinutit k záběru žádnou rybu. Večerní konečné skóre tedy bylo 5:0 pro mě. Těsně před setměním, jsem ale stáhnul svoje method krmítka a začal se připravovat na druhou část taktiky a to lov na klasický způsob.

Nějvětší noční úlovek na klasickou montáž

Pro noční lov jsem si připravil standartní montáže, které používám na většině vod. Skládají se z bezpečnostní závěsky Freedom safety clips, 95g olověné zátěže grippa a kombinovaného návazce z vynikající potahované šňůrky STRIP TEAZE 15lb a háčku  BIG-T Raptor Barbless tentokrát ve velikosti č.5. Zde bych trochu vypíchnul perfektní rozdělení velikosti háčku firmy E-S-P, což se u kaprových háčků zas tak moc často nevidí. Tyto háčky se dělají ve velikosti 4,5,6,7,8 a 10, takže si vždy můžete k své nástraze vybrat dokonale optimální velikost háčku.

Maximální účinnost zaručí dobrý dip

Jako nástrahy jsem měl připravené dva druhy trvanlivého boilies. První – naše  vždy a všude fungující játrové boilies Mystery a druhé sladko-smradlavé boilies Bastard na základu z rybích mouček, ptačích zobů a originál Robin Redu, který mají ryby velice rády. Boilies jsem ještě doplnil o 16mm pop-up, aby nástrahy byly více atraktivní a na dně také dobře vyvážené. To celé jsem ještě před nahozením buď dipoval  nebo zabalil do obalovacího těstíčka.

Momentka při zdolávání

Pro noční lov jsem vybral místa, která byla nejvíce produktivní přes den při lovu s method krmítkem, a nahodil tam svoje montáže. Na každou montáž jsem potom do prostoru nastřílel přibližně dvě hrsti boilies. Bratr postupoval téměř stejně a tak jsem byl celkem zvědavý, jaký bude výsledek našich úlovků ráno. Dost často má totiž vliv na úlovky hlavně místo, kde lovíte.

Místní harcovník „Žižka“ který se také moc často neloví. Dle dostupných informací byl uloven pouze v roce 2011, poté v následujícím roce a potřetí až nyní námi.

Tentokrát byl sv. Petr více spravedlivý a nadělil nám oběma několik pěkných úlovku a bratrovi dokonce o něco více než mně.  Já jsem ulovil krásně vysokého a mohutného šupináče na játrovku s bílou pop-up Oliheň-Butyric a k tomu dva menší, ale překrásné lysce.

Další z nočních úlovků na Bastarda s oranžovou pop-up

Konečné skóre po noci bylo pořád v můj prospěch 8:4. Jen bych podotknul, že jsme mezi sebou nezávodili, ale jen čistě ze zvědavosti jsem si vedl statistiku úlovku, abych si udělal přehled, do jaké míry se může lišit počet úlovku při lovu s methodem a nebo klasickým způsobem.

Hned po snídani a ranní kávě jsem se opět pustil do práce. Namíchal jsem čerstvé krmení, převázal pruty zpět na method krmítka a pustil se do aktivního lovu s pop-up nástrahami. Akce na sebe opět nenechala dlouho čekat a po chvíli jsem zdolával dalšího kapra. Tentokrát však ani bratr nezůstává pozadu a připisuje si překrásnou a velmi cennou rybu z tohoto revíru se jménem Full one.

Bratrova velmi cenná ryba Full one - za šest let byl uloven teprve po druhé
Bratrova velmi cenná ryba Full one – za šest let byl uloven teprve po druhé

Nádherně stavěný lysec, který má po celém těle rozseté velké šupiny. Opravdový klenot, který mu upřímně závidím. Den běžel a já průběžně a celkem pravidelně přidával na seznam rybu za rybou, ovšem velikostně spíše střední kousky do cca 75cm. Bratr měl opět o poznání záběrů méně, za to byl však odměněn dalším překrásným plnošupinatým lyscem a hezkým šupíkem.

Před setměním opět rekapituluji naše úlovky a výsledek je 14:7. Opět musím konstatovat, že jsem s pomocí methodu docílil více záběrů, ale tentokrát to taky bylo asi trochu na úkor velikosti lovených ryb. V potaz bych také trochu vzal, že jsem opět nekrmil, žádnou volnou návnadou a snažil se ryby aktivně vyhledávat. Bratr šel zase cestou střídmého krmení boilies a čekal, až si ryba najde jeho nástrahy. To se mu ale určitě vyplatilo na velikosti ulovených ryb.

Na poslední večer znovu předělávám pruty na klasiku a opět nastražuji boilies společně s pop-up. Lovná místa už mám dobře zmapovaná. Vím, že se tam ryba krmí, a tak se nebojím na noc trochu více přikrmit. Na každý prut dávám přibližně 2 až 3kg boilies.

Větší zákrm měl rozhodně něco do sebe. Bylo patrné, že jsem veškeré ryby stáhnul na svoji stranu, protože bratr zůstal celou noc bez jediného pípnutí a já jsem se zase téměř nezastavil. Tentokrát i velikost ryb byla o něco větší a podařilo se mi ulovit dlouhého šupíka přes 90cm.

Při východu slunce a ranní kávě jsem ještě ulovil na Bastarda krásného jednookého lysce se jménem Žižka a zakončil tak překrásnou sérii záběrů. Konečné skoré naší výpravy bylo 20:7 a vítězem se stal jednoznačně method. Je to rozhodně velice účinná metoda lovu, pokud si chcete trochu více zachytat. A sám jsem se přesvědčil, že i takto aktivně a atraktivně se můžete prochytat ke krásným a dokonce i větším rybám.

Mějte se hezky a užívejte krásné chvíle u vody.

Za Vasr.cz a CDA
Tomáš “Tomajo“ Holý

Používané produkty naleznete na:
www.awa-shima.cz
www.vasr.cz

Tento článek byl publikován v časopisu KaproMánie