Úvod Články Ebro ala Monster Cat

Ebro ala Monster Cat

Je půlka srpna, Česko sužují téměř čtyřicetistupňová vedra a já vyrážím po dvouleté pauze opět na známou řeku Ebro. Smažit se na dalších deset dní ve spalujícím slunci, nechat se napadat otravným hmyzem a riskovat to, že domů pojedu bez jediného úlovku? Ano! Rozhodně patřím k těm bláznům, kterým stojí za to utratit nemalý peníz za to, že budou moci svést souboj s rybou která jim nalije do žil adrenalin a budou moci pak vzpomínat, jak to tenkrát vlastně bylo.

Zachutnalo mu Big Boilies

Na Ebro již jezdím řadu let a stále jsem se ještě nenabažil této nádherné řeky a jejich na ryby zatím ještě bohatých přehrad. V letošním roce jsem ale na horní přehradu vyrazil za především jinou rybou než v předchozích letech. Kapraření jsem tentokrát odsunul na druhou kolej. Hlavním cílem této výpravy bylo otestování nových nástrah a produktů firmy Tandem Baits pod označením Monster Cat. Ano, hádáte správně – cílovou rybou byl sumec a účelem výpravy bylo zjistit jak se nové produkty a hlavně návnady osvědčí na této bezpochyby sumcové vodě.

Oproti předešlým letům jsem se poprvé rozhodl cestovat letadlem. Větší pohodlí a rychlost přesunu mne rozhodně nezklamaly. Pocit, že cestuji na rybářskou desetidenní výpravu jen s párem bot, plavkami a pár kilogramy osobních věcí mne trochu zneklidňoval. Jistější jsem si byl, až když jsem do kufru přihodil kompletní program Monster Catu, což mělo za následek, že můj kufr při odbavení atakoval povolenou hranici 23 kg.

V pozadí Buena Vista - naše zázemí
V pozadí Buena Vista – naše zázemí

Po příjezdu jsem se ještě se svým parťákem Petrem ubytoval v kempu Buena Vista poblíž městečka Caspe. Do kempu dorážíme z Barcelony za pár hodin. Vyzvedl nás náš průvodce Michal. Cesta do kempu utekla velmi rychle a během ní se snažím nasát maximum informací ohledně momentální situace na horní přehradě. Večer jsme si nechali na menší odpočinek a po krátké poradě se rozhodujeme vyjet na vodu až další den. Ráno po snídani vyrážíme na obhlídku přehrady.

Vzali jsme si sebou vláčecí pruty, že zkusíme, jestli už berou candáti na gumy. Sumci mi však nedali spát a zajímalo mne, jak v posledních dnech brali a hlavně jestli přijímají tak známé a zde používané halibut pelety? Průvodce Michal mne ujišťuje, že se ryby chytají, ale že zrovna neberou nijak výrazně. Laminátovým člunem opatřeným „padesátkovým“ motorem zajíždíme na pro mě již známá místa a snažíme se nasát potřebné informace. Zastavujeme u silničního mostu a prohazujeme gumovými twistry místa, kde by se mohli zdržovat candáti. Před západem slunce se nám daří pár pěkných kousků přesvědčit a já si zdolávám na jemný vláčecí prut malého asi 80cm sumečka.

Asi není rybolov, kterým bych pohrdal...
Asi není rybolov, kterým bych pohrdal…

Ještě než se začnu podrobněji rozepisovat o průběhu výpravy, tak bych rád podotknul, že Ebro není rozhodně jednoduchá voda. Představa, že zde nachytá opravdu každý, kdo něco nahodí do vody je opravdu mylná. Znám mnoho lidí, kteří si na této vodě vylámali zuby a jeli domů s protaženými obličeji. Na této vodě je totiž, stejně jako na každé jiné větší lokalitě, mnoho faktorů, které ovlivňují braní ryb. Změny počasí, chladná voda, která přiteče, jsou jen základní faktory ovlivňující úspěch vašeho snažení. Množství překážek, zatopených stromů, podvodních skal a milióny sláviček dokážou zkomplikovat lov nejednomu i zkušenému rybáři.

První den testu nástrah Monster Cat

Vyrážíme do oblasti kolem městečka Chipriana. Zde se sumci již po několik let v tomto ročním období často s úspěchem loví na pelety. Dobrých míst je tady ale poměrně málo a ty nejlepší místa jsou téměř nepřetržitě obsazené rybáři z celé Evropy. Náš průvodce Michal má však zajímavou taktiku, kdy se chytá přímo ze zakotvené lodě. Místo kousek od zatopených stromů vypadá velmi slibně a tak po zakotvení lodi začínáme se zavážením montáží. Celkem čtyři pruty se snažíme zkoncentrovat na zhruba šest metrů zakrmeného pásu pelet.

A jde se testovat!

Náš průvodce pokládá montáže s precizností a nezbývá než čekat na záběr. Po několika hodinách však nepřišel. Teplota vody na sonaru nám dává tušit, proč nejsou sumci aktivní. Prakticky přes noc se voda ochladila z 29°C na pouhých 24°C. Deště, které přináší chladnější vodu, mají vliv na přijímání potravy sumců, ale i kaprů. Nepolevujeme a snažíme se sumce přimět k záběru.

Pravidelně převážíme montáže a pokládáme vždy s kvalitní čerstvou nástrahou. Na dva pruty jsme zkusili zde již známé pelety a na další dva zkoušíme Monster Cat Glugged Chunks v příchuti čerstvých jater a černého halibuta. Až do podvečera nemáme záběr. Vracíme se do kempu a snažíme se vše nějak vyhodnotit. Druhý den jsme opět na místě. Po cestě se zastavujeme na pár osvědčených hot spotech, kde se v minulých dnech sumci chytali. Na echolotu však žádné sumce až na pár jedinců nenacházíme. Rozhodnutí nakonec padlo zkusit opět místo nedaleko zatopených stromů.

Monster Cat

Opět vyvážíme nástrahy. Napadlo mne zkusit novou montáž, resp. něco trochu změnit. Chtěl jsem do sestavy zakomponovat nový tip splávku Monster Cat určeného pro lov v proudu. Splávek měl za úkol vynést šňůru od zátěže kolmo k hladině. Místo olova jsme použili kámen tzv. na „trhačku“. Od použití splávku jsem si sliboval, že by to v sumcích, kteří připlavou do blízkosti nástrah, nemuselo vzbuzovat takové podezření jako napnuté šňůry, které prořezávají vodní sloupec od zátěže směrem k prutům.

Navíc zde byla jistá výhoda, že se daly naše montáže resp. šňůry lépe kontrolovat ze zakotvené lodě. Ta se v proudu a větru neustále mírně natáčela a docházelo tak častému propínání a povolování šňůr. Celková sestava vyvolávala dojem, že chytáme na nastraženou rybu. Což potvrdila i reakce Čechů, kteří se zastavili na mostě za námi a naše počínání se jim rozhodně nelíbilo. Náš průvodce je však uklidnil, že chytáme na pelety a v tu chvíli jsem si nebyl jist, jestli byli překvapeni, že slyší češtinu nebo tou odpovědí.

Nové splávky jsou provedeny zdařile

Nezbývalo než čekat, jestli tato změna přinese očekávaný záběr sumce. Teplota vody se oproti včerejšku zvedla o dva stupně. Polední slunce rozpalovalo držadla prutů a kamarád Petr zjistil, že se jeho poněkud nestabilní pantofle z Číny začínají vlivem tepla dramaticky scvrkávat…

Konečně záběr! Odpoledne přichází na montáž se splávkem nesmělý záběr. Splávek se potopil na vteřinu, a když jsme chtěli zaseknout, vynořil se a bylo po akci. Do večera se před námi několikrát vynořili menší sumci a dali vědět o své přítomnosti hlasitým plácnutím ocasu o hladinu. Až na pár potažení nástrah nám záběr na zásek nepřišel…

Večer na základně opět rozebíráme náš neúspěch a plánujeme další lov. Společně se shodujeme na tom, že bude lepší, až se voda v přehradě opět prohřeje a sumci budou lépe reagovat. Před soumrakem ještě vyrážíme na vábničku, která mne rozhodně zajímá a kolega Petr se také přidává. Na obloze se ukázalo několik bouřkových mraků a snad malá změna tlaku se projevila i na záběrech sumců. Na vábničku reagovali a o nástrahu projevilo zájem několik menších ryb. Jedna velká ryba mi bohužel těsně po nezdařilém záseku vlivem málo dotažené brzdy spadla.

Nebe někdy vypadalo zlověstně

Belly Boaty

Další den nám náš průvodce nabídl zajímavý neokoukaný a i trochu adrenalinový způsob lovu. Jednalo se o splouvání horního toku Ebra na belly boatech. Lov přívlačí a na vertikál za použití vábničky. Já i Petr jsme na boatech jako doma a tak jsme neváhali ani vteřinu a další den ráno jsme už jeli s naloženým terénním vozem majitele kempu proti proudu Ebra. Čekala nás zhruba šestnáctikilometrová plavba řekou, která vytvářela místy značné peřeje.

Rybářský tlak v těchto místech není zatím takový jako dole po proudu. Přírodní scenérie jsou naprosto úžasné a ulovit si zde sumce v proudu těsně pod nohama je opravdu adrenalinovým zážitkem. Celkem jsme ve třech lidech za celodenní plavbu s boaty zdolali osm sumců. Žádný obři, i když jednoho se podařilo zaseknout na vertikál našemu průvodci a byla to ryba s délkou nad dva metry, která se bohužel „vypnula“.

Další dny jsme se věnovali s úspěchem lovu candátů a okounů. V tuto roční dobu bývají úlovky spíše náhodné a tak jsme měli z candátů atakujících sedmdesát centimetrů velkou radost. Občas jsme trefili i na okouny a některé kusy měli více než 40cm.

Náš hlavní cíl byli ale sumci, a tak když se uvolnilo jedno zajímavé místo nedaleko kempu opět jsme vyrazili se zásobou pelet a nástrah Monster Cat do boje.

Kvalitní vybavení je při lovu sumců nutností

Glugged Chunks a Mega boilies – správná volba

Nové místo, kde budeme tentokrát chytat ze břehu je velmi zajímavé. Je třeba vyvážet montáže do vzdálenosti zhruba 120 metrů těsně vedle sebe. Krmné místo označujeme „H“ bójkou. Bójka je umístěna jen pár metrů od velkého zatopeného stromu. Místo pro sumce ideální. Sonar ukázal, že se v blízkosti stromu zdržuje hned několik velkých sumců. V minulých dnech zde lovila parta rybářů a bohužel se jim podařilo díky vázkám zdolat jen malé množství ryb a navíc početnost záběrů nebyla zrovna valná – jeden až dva záběry za den.

Jak se bude dařit nám? Montáže jsme před zavezením zkontrolovali. Navázal jsem menší, ale pevné háčky, maximálně ostré. To, že musí háčky jak se říká „lepit“, neplatí jenom při lovu kaprů! K dispozici jsme měli celkem šest prutů. Na vlas jsme tedy u tří prutů navlékli pelety, které zde k lovu sumců používá drtivá většina rybářů. Teď přišel čas otestovat Monster Cat a Glugged Chunks. Nástrahy „zavoněly“ intenzivně. Tohle by mohlo fungovat, povídá náš průvodce.

Glugged Chunks

Tak montáže byly konečně vyvezeny a čekali jsme na záběr. Ten přišel již za pár minut! Je to sumec! Zdolaná ryba má kolem 160 cm a zachutnaly jí tři kusy Glugged Chunks v příchuti ryba a rak. Máme radost a rychle znovu zavážíme nástrahu. Další záběr přichází do půl hodiny. Skvěle, další sumec na Monster Cat. Tentokrát na příchuť čerstvá játra v kombinaci s černým halibutem. A další záběr! Opět sumec. Jedná se o ryby do 170cm, ale mám radost, že sumci tak rychle zareagovali na novou nástrahu.

Od půl jedenácté dopoledne do tří hodin odpoledne máme již pátý záběr a z toho čtvrtý na Glugged Chunks. Jen jedna ryba přišla na pelety jiné značky. Začínám postupně vyhodnocovat účinnost těchto nástrah. Snažíme se při dalších závozech, aby byla vždy v krmném místě jedna montáž s klasickou peletou a jedna s „tandemáckou“ nástrahou.

Připraveno na zavážení

Pokud něco testuji, jde mi vždy o objektivitu. Ano, na úplně objektivní výsledky bych musel na této vodě strávit rozhodně mnohem více času, ale již po prvním dnu, kdy nástrahy Monster Cat vedly v počtu záběrů sedm ku dvěma oproti peletám jiného výrobce. Bylo jasné, že tahle nástraha dokáže sumce přimět k záběrům.

Další velmi překvapivé zjištění bylo, že po třech hodinách jsme vytahovali běžné pelety renomované značky polorozpadlé nebo již na vlasu ani nebyly. Glugged Chunks však byly stále pod háčkem, vykazovaly pořád přítomnost atraktorů a jejich struktura byla stálá téměř jako při navléknutí na vlas! Měkké, ale přitom odolné válečky maximálně „nabušené“ atraktory v sumcích probudily opravdový zájem. Den jsme zakončili ještě jedním kaprem 92cm, kterému zachutnaly dva Glugged Chunks černý halibut. Malé zklamání bylo jen, že nepřišla ryba nad dva metry.

I kaprům chutnali Glegged Chunks

Ještě jeden den testování

Druhý den jsme si přivstali a ihned po snídani a kontrole vybavení včetně montáží vyrážíme na místo – taktika stejná jako předešlý den. Jen ještě na jednu montáž jsem dal nástrahu Monster Cat Big Boilies černý halibut. Navíc jsem přidal plovoucí boilies Super Feed 18mm. „Takového Monster sněhuláka by mohl vzít nějaký monster sumec,“ dodávám těsně před vyvážkou… Jenže jak to bývá, každý den na rybách není stejný a ani Ebro není výjimkou.

Tomu říkám Snowman

Do tří hodin odpoledne jsme bez záběru. Odpolední jak říkám já „hodina H“ pomalu vrcholila, když v tom přišel záběr. Po pár minutách boje, kdy jsme si povyjeli rybu zdolat raději z lodi, jsme na hladině uviděli sumce do 180cm. Trochu zklamání. O půl hodiny později se však v držáku ohnul prut a já razantně přisekl. Ryba si vzala během vteřiny pár metrů šňůry.

Rozhodně jsem nechtěl dopustit, aby sumec zajel do zatopeného stromu. Po pár vteřinách se mi podařilo rybu zastavit a se znatelně přitaženou brzdou „multíku“ již zdolávám sumce směrem ke břehu. Předávám prut Petrovi, aby si vychutnal pocit při zdolávání. Michal již nastartoval motor a společně pracujeme na tom, aby se sumec co nejrychleji začal zdolávat z člunu, kde je větší šance vyhnout se vázkám a ostrým hranám velkých kamenů, které jsou v blízkosti břehu.

Nástraha Big Boilies

Já zůstávám na břehu a doufám, že to tentokrát bude ryba nad dva metry. Po pár minutách volám na posádku: „Tak co, je to dva plus?“. A odpověď od bojem unaveného parťáka Petra: „No asi jo…“ Teprve, když jsme dali sumce na podložku, ukazuje se v celé svoji kráse. Je to nádherná silná ryba s tmavým pigmentem. Nejedná se o rekord, ale mám radost, že je to ryba 214cm a zabrala na Big Boilies od Monster Catu. Vše máme zdokumentováno, pořizuji pár fotografií.

Do pěti hodin odpoledne ještě přišly další tři záběry. Jeden velký kapr, který se mi bohužel vyřízl poté, co se olovo zaklínilo mezi balvany u břehu a ještě jeden menší sumec. Další velký záběr přišel opět na Big Boilies, ale bohužel jsme tuto možná velkou rybu propásli.

Silný protivník

Večer jsme si dali pár drinků na oslavu dobrého lovu a zhodnotili jsme lov na Monster Cat nástrahy jako velmi efektivní. Škoda, že není více času, abychom se pokusili ulovit nějaké to monstrum z hlubin Ebra. I když jedno malé se na denní světlo přeci jen podívalo…

Týmová ryba - společná radost
Týmová ryba – společná radost

Poslední den jsme ještě vyjeli na přívlač. Bylo nádherné bezvětrné počasí. Z dálky se k nám sunulo početné stádo ovcí s pronikavým zvukem zvonců, které jim na krk připevňují jejich pastevci. Petr si myslel, že se někde poblíž koná setkání „ledařů, kteří hrají na zvonky a bubínky. To nás náramně pobavilo. Odpoledne jsme zkusili zajet do jedné delší zátoky a na popery jsme tam chytili pár krásných black bassů. Použil jsem fluocarbon Tandem Baits Stealth 0,30 mm a sedmicentimetrového popera. Po jednom přesném hodu mi na nástrahu zaútočil velký bass. Hádali jsme mu více než 50cm. Adrenalin na závěr úžasné dovolené.

Na lovu Black Bassů

Závěrem chci poděkovat skvělému průvodci a kamarádovi „Valošovi“, který je opravdový profesionál a zapálený rybář. Pár vzorků od Monster Catu jsem mu nechal na zachytání a jak ho znám, tak nebude dlouho trvat a nějaká fotka pořádného sumce určitě dorazí.

Na Ebro se budu vracet i nadále a rozhodně se budu věnovat lovu sumců a kaprů na nástrahy od Tandemu, protože jak se stále ukazuje, nejen lidé, ale i ryby dávají přednost kvalitní stravě.