Úvod Články Lov kaprů na Staňkově

Lov kaprů na Staňkově

Rybník Staňkovský je spjat s kouzelnou třeboňskou krajinou jižních Čech. Jedná se o 273 ha rybník, který je víc než hojně zarybňován, zejména kaprem – 2 až 5 kg. Staňkov má velmi rozmanité dno s hloubkami i k 10-14m. Dno je opravdu velmi členité. Nachází se zde příkré svahy pokryté kameny, kamenité valy starých hrází, pařezová pole, bahnité i písečné pláže spolu s nekonečnými pásy rákosových polí a stulíků.

I já společně se svým tátou a bráchou jsme se vydali na tento revír v důvěře, že si alespoň trochu zachytáme. Celou třídenní výpravu za kapry jsme naplánovali začátkem června tohoto roku. Jelikož se jedná o soukromý revír, zakoupili jsme si povolenky v místním obchodě ve vesnici Staňkov u ochotného pána v potravinách, který nám po příjezdu sdělil, že nedávno do revíru byli vysazeni kapři i přes 70cm. Těmito slovy nás samozřejmě příjemně povzbudil do nadcházejících chvil u vody. Naše radost však ustala, když se asi během pěti minut rozpršelo takovým způsobem, že se nikomu nechtělo vytáhnout z našeho auta ani špičku boty. Po ubytování v příjemném srubu nedaleko hráze už stačilo jenom vybalit rybářské nádobíčko. Za prudkého deště rozkládáme stojan, vidličky, poté pruty a ostatní harampádí. Ještě přichystat krmení a je hotovo. Naše místo se nachází na písečné pláži mezi stromy. Hodláme lovit na vzdálenost asi 50m od břehu, na hraně, která se svažuje od 3metrů až asi na necelých 7. Dno je pokryto pískem a na povrchu se nachází asi 2cm vrstva jemného bahna. Zakrmujeme asi 100 kuličkami boilies Scopex/vanilka vlastní výroby na bázi ptačího zobu spolu se šrotem, řepkovým a lněným semínkem a ovesnými vločkami.

Kapr 70 cm

V rychlosti nahodíme pruty, seřídíme hlásiče a swingery a celí promočení se utíkáme schovat na verandu srubu, který je vzdálen asi 10 metrů od vody. Asi hodinu se nic neděje, když se náhle na mém pravém prutu zhoupne swinger nejprve směrem dolů a poté se přilepí k prutu. Po záseku jakoby nic, až po chvílí cítím na prutu cukání malé ryby. U břehu sebou pleská první ryba. Je to cejn asi 25cm velký. Jak směšný pohled na rybičku, které visí v koutku tlamičky boilie o průměru skoro 2cm. S dobrou náladou, že jsme zvolili dobrou návnadu se vracíme zpět pod střechu. Asi o hodinu později přichází další záběr na můj prut. Už po záseku mi bylo jasné, že mám tu čest s panem kaprem. Asi po pěti minutách boje navádím do podběráku kapra 63cm o hmotnosti 4.8kg. Dále těsně po 21 hodině přichází další prudký záběr. Tentokrát je to prut bráchy, kterému za pár minut podebírám nádherného šupináče, který se mohl pyšnit 72cm a necelými 8 kilogrami. Tato ryba nezabrala kupodivu na bolilies, ale na foukanou kukuřici. Potom už záběry nepřicházely. Až v 22:00 vytahuji menšího kapříka kolem 55cm. Tak skončil náš první den. Ráno znovu přikrmuji asi 50 kuliček a na loďce zavážíme čerstvě spařenou řepku. Druhý den pro změnu tahal kapříky po většinu času náš táta. Ovšem ryby všechny tak do 60cm. Celkem nás překvapovali časté záběry KOI kaprů, kterých na tomto revíru musí být velká spousta.

Krásná ryba

Dále už nemá cenu rozepisovat úlovky, kterých bylo opravdu hojně. Za zmínku ještě stojí 70cm dlouhý a 7.5kg vážící kapr, který neodolal voňavé kuličce boilie na mé montáži. Do půlnoci přišlo ještě pár menších ryb. Další ráno znovu dokrmujeme a očekáváme poslední záběry. Zhruba v 6:30h mám záběr a vytahuji dalšího urostlého kapříka 67 cm, vážícího k 8 kilogramům. Za tři dny rybolovu jsme ulovili asi 30 kaprů, z nichž 4 byli přes 60cm, ale ne větších než 72cm. Nejvíce záběrů jsme měli pozdě večer a brzy ráno. Kapři zabírali na boilies umístěné na krátkém návazci pod krmítkem, nebo na klasickou únikovou montáž s 80g olovem. Všechny ryby byly vráceny vodě, až na dva kapříky 55 a 57cm, které jsme si ponechali pro vlastní potřebu.

Staňkov nám dopřál spoustu oddechu a relaxace. Je třeba si však uvědomit, že jde o komerční revír pro běžné rybáře, kde se vysazují ryby spíše konzumního charakteru. Nejedná se o revír zaměřený na lov trofejních kaprů. I přesto děkujeme za nevšední zážitky ze srdce divutvorné přírody jižních Čech.

Bližší informace o revíru, cenách povolenek, ubytování a dalšího v oblasti Třeboňska najdete na www.naryby.cz