Úvod Články Na testech nástrah v Ostrově nad Oslavou

Na testech nástrah v Ostrově nad Oslavou

Po telefonním rozhovoru se správcem soukromého revíru Ostrov nad Oslavou Petrem Šrámkem a rezervaci lovného místa vyrážíme směr Ždár n. Sázavou, odtud je to již jen 9 kilometrů. Přijíždíme na Vysočinu a jemně mrholí, vítá nás Jarda Rabiňák – tester fy. Carpservis-Václavík společně se správcem. První dojem je úžasný, krásná krajina, ticho, klid a pohoda na vás dýchá ze všech stran, kromě parkoviště nikde žádná auta okolo vody, jelikož správce revíru rozváží lovící rybáře lodí na vybraná místa i s jejich výbavou. Nasedáme k němu do lodi a jedeme se porozhlédnout po revíru a lovných místech, vyjíždíme od hráze směr přítok je to překrásná voda s chytacími místy dost daleko od sebe, takže tu má rybář opravdu dosti prostoru a soukromí, protější břeh lemuje pás pařezů zasahujících 15 metrů do vody. To samé i v trdlišti, kde je rybolov zakázán, takže ryby zde mají útočiště, kde se převážně zdržují a s úspěchem loví, takže prezentace nástrah převážně směřuje do těchto pařezových polí. Pan Šrámek nám ukazuje fotografie vypuštěné přehrady a vypráví nám, že loňský rok byla tato voda slovena, všechny ryby zakomorovány a letos na jaře po napuštění opět vráceny zpět, jen s tím rozdílem, že byla ještě nakoupena násada s kvalitním růstovým potenciálem -opravdu krásně stavěné vysoké ryby, ať už lysci nebo šupinatá forma. Ryby zde mají opravdu dosti přirozené potravy, takže jejich váhový přírůstek je dosti značný. Vybrali jsme místo nedaleko správcovy chatky, jelikož je to spíše rodinná dovolená, je nám jasné, že na tomto místě u hráze v tuto roční dobu to asi o velkých rybách moc nebude, ale věřím, že nás v tom svatý Petr nenechá.

Příprava lovného místa, návnady a nástrahy

Začíná klasika, vybalování všech věcí včetně rybařiny a bivaků. Protože budeme po většinu času nahazovat ze břehu, volíme krátké návazce 10-15 cm a systém helikoptéra se zátěží 60-80 gramů. Za návazcový materiál použijeme tuhý fluoorokarbon a na druhý quicksilver 25lb. Háčky vybíráme od ESP velikosti 6-8 bez protihrotu. Tyčové bójky usazujeme kousek za hranu a další na volnou vodu zhruba 80 metrů. Zakrmujeme jen z lehka peletami od Carp Zoomu-carp pelet 10mm a boilím váleným doma ze směsi Biomix Shellfish o průměru 20-24mm dipovaných v Hydroliver Palatantu a Bingo Food Boostu-Original Monster Crab. Pelety jsme zalili Hydro Liver Palatantem společně naředěné vodou a po nasáknutí zasypané tuňákovou moučkou. Danielovi jsme zakrmili v zátoce na 40 metrech kukuřicí, řepkou a peletami. Jako nástrahu jsem mu zvolil 14mm fluopops-fruitbomb-Bun Spice. Na tomto revíru je velice sympatické, že děti zde mají rybolov o prázdninách zdarma, což určitě potěší rybářskou omladinu.

První ryba

Asi deset minut po nahození se rozjíždí Danielův prut a po menších přetahováních podebíráme 40 cm krásně vysokého šupíka. Jsou zde opravdu krásně stavěné ryby. Na naše pruty přicházejí další dvě menší ryby, pak opět čtyřikrát skóruje Daniel, ale my už jsme do rána bez pípnutí. Kolem šesté hodiny ranní přichází Jardovi záběr, nic uspěchaného jen přilepený swinger k prutu a pomalu protáčející se cívka jeho navijáku, ryba jezdí pomalu z leva do prava jde bez problému zdolávat, ale jen do té doby nežli ji dotahuje pod hranu. Ryba se snaží drhnout o hranu, ale Jarda jí nedává žádnou šanci-přitahuje brzdu a navádí mi kapra nad podběrák. Opět šupík po zvážení pěkných 12,70kg. Probouzí se Dan a jde si nahodit, napichuje si pop upku, zdolává dva kapříky do 50cm. Vylézá sluníčko, je to příjemné po těchto deštivých dnech, jenomže jak se dozvídáme od správce, prý je po rybách a taky měl pravdu. Dvě ryby vytahuje Dan, ale my nemáme nic, vyjíždím na vodu a opět zlehka dokrmuji. Zhruba po dvou hodinách se začínají objevovat u tyčovky menší ryby, bójka se naklání z leva do prava objevují se bubliny od rytí ryb tak se domníváme, že ryby najely – chyba lávky, jediné co ryby provozují je skok vysoký, bohužel jim to vydrželo opět až do večera. Něco po 19 hodině mám krásnou jízdu na jejím konci mě Jarda podebírá šupíka s váhou 11 kg. Po odfocení putuje ryba zpět, do rána máme jen dvě pípnutí, ale ryba žádná. Ráno nás vytahuje z bivaků opět sluníčko, ryby se ukazují po celé přehradě, jdeme přehodit pruty, vstává i Daniel, dávám mu pod háček Betaine pellets velikosti 12 mm přizvednuté 14 mm pop upkou Fruit Bomb-Sweet Bunspice nástrahu posílá zhruba 10 metrů za rozkrmené místo. Jdeme se nasnídat, když dopíjíme čaj roztáčí se Danielovi cívka, pomalu dobržduje rybu a daří se mu ji otočit směrem k nám, ještě menší souboj u hrany a ryba končí v podběráku. Ručička váhy ukazuje rovných 8 kg, pár fotek a ryba se vrací zpět do rodného živlu.

Daniel během dne zdolává ještě asi 5 ryb do 55 cm, obloha se zatahuje a zvedá se vítr, po chvilce nastává velký příval deště, bouřka se točí stále do kola a odchází až kolem 22 hodiny. V tu dobu přichází dva záběry a krásné ryby do 8 kil. Přes noc jsme opět bez ryby až do půl 6 ráno, vylézá opět sluníčko, ale je hrozné dusno. Daniel zdolává další krásně stavěné ryby, jen s tím rozdílem, že už mu dávám jen samotnou pop up-ku, já jsem bez záběru, ale Jardovi kolem poledne přichází pípnutí a následuje pomalá jízda, která nabírá na rychlosti, přitahuje brzdu, ryba se stáčí do leva, přejíždí další tři pruty, pak jde ale lehce nad podběrák, je to nádherný 10,5 kilový šupináč – krásná zdravá ryba. Je velké dusno, hladina úplný olej, ryby se ukazují jen na ní a ať zkoušíme cokoli, ryby jsou k našemu krmení apatické. Obloha se opět zatahuje, je slyšet hřmění a v dálce blesky.

Změna: krmit nebo ne?

Zkoušíme změnu, kolem tyčovky přikrmujeme peletami a krájeným boilím, ale směrem ke korytu jen s tím rozdílem, že naše nástrahy pokládáme mimo tento krmený pás.  Přijíždějí rybáři z horní části přehrady a vypráví, jak byl jejich lov úspěšný, což dokládají fotografiemi ryb okolo 15 kg . Z toho se dá usuzovat, že ryby se teď drží v horní části revíru. Počasí se střídá, chvilku dusno, chvilku vítr a přeháňky, bohužel vítr fouká od nás směrem k přítoku. Krom Daniela a jeho 7 menších kaprů jsme s Jardou bez záběru. Přichází další bouřka, je opravdu znát, že jsme na Vysočině. Nárazový vítr střídá vytrvalý déšť, ale do 19 hodiny jsme bez pípnutí. Začíná vykukovat sluníčko, stahuji všechny pruty a dávám na ně nové boilí, nahazuji je tak 20-30 metrů za rozkrmený pás. Něco před osmou hodinou mám krásnou jízdu, ale po pár otočení navijákem zjišťuji, že ryba uvízla zřejmě za pařezem. Beru si podběrák a vyrážím s Kolibříkem vstříc rybě. Přijíždím nad vázku, po přejetí se vlasec lehce uvolňuje, ale ryba je už bohužel pryč. Přijíždím zpět, dopíjím uvařenou kávu a Jarda přehazuje taky své pruty.

Jak žák překonává svého učitele

Když v tom to Dandovi dvakrát pípne, ale nic jiného se neděje. Usedá na zem vedle prutu a opětovné píp ho staví do pozoru. To už ale swinger lepí k  prutu – přisekává, ale je to jako když je ve vázce. Na 60 metrech se objevuje velký shluk bublin, ryba pumpuje prutem a dává se do pohybu, pomalu ale silou vyráží do leva, kde máme nahozeno pět prutů. Kupodivu je všechny míjí bez kolize a míří směr naše zátoka. Přibližuje se ke kritickému místu a tím je hrana, plynulým, ale silným tahem brázdí toto místo, objevuje se rytí ve dně a rybě se opravdu ke břehu nechce. Dan si povoluje více brzdu pro případný výpad ryby, ale ryba nemá nic jiného v úmyslu než kopírování hrany. Je nám již jasné, že se bude jednat o slušný úlovek.  Na Danovi je vidět už nervozita, tak mu radím, ať za to zkusí vzít. Ryba po pár návinech přejíždí hranu a na podruhé končí v podběráku. Nádherný zlatavý šupináč, krásně stavěná zdravá ryba. Danovi září oči štěstím, všichni mu gratulujeme a přichází vážení. Digital nám ukazuje 14,76kg! Pomáhám mu přidržovat rybu při focení, je celý mokrý, ale šťastný. Do tmy máme ještě 7 záběrů, ale jen 5 ryb do 65cm. V noci opět nic, až ráno nás budí kolem šesté hodiny první jízda zakončená 6,5 kg lyscem. Do oběda máme společně dalších 9 ryb do pěti kil. Je hrozné dusno, po obědě se jdeme vykoupat, ale to už se na nás ženou od západu těžké černé mraky a citelně se ochlazuje. Přichází hustý déšť doprovázený nárazovým větrem, zatím jsme čtyři hodiny bez záběru, je docela zima a uvidíme, co to udělá s apetitem šupinatých potvor.

Déšť, silný vítr a prudké ochlazení

Venkovní teplota klesla na pouhých 14 stupňů a před bivakama se vytvářejí kaluže, tráva se mění v bahnitou kaši, jsme už 9 hodin bez záběru, pokud nemusíme, nevylézáme. Přichází jeden menší kolem 4 kil na Danův prut, měříme vodu pouhých 16,5 stupně. Asi bude na čase vytvořit něco atraktivního pro ryby, do prázdné lahvičky smíchávám čtvrtinu Bingo BHA, 5ml Maple Cream a 4 kapky česnekového oleje po protřepání do toho vkládám 5 kuliček boilí a nechávám to přes noc pořádně nasáknout. Počasí se nemění ani přes noc stále prší, jen vítr se už uklidňuje, ryby se neukazují bohužel ani ty menší, druhý den kolem 10 hodiny přehazujeme montáže. Na dva dávám dipované boilí z Binga BHA a na třetí pop-up Salmon, připravujeme si oběd, opět se rozpršelo a holínky se boří do bahna a je z toho už pěkná klouzačka. Správce přiváží dvě party rybářů, které odjíždějí, mají vše promočené. Docela je litujeme v tomto počasí balit. Pochytali prý slušné ryby ale jen do té doby než se změnilo počasí. Je něco kolem oběda, když můj levý prut dvakrát pípne. Swinger drží u prutu, ale cívka se neroztáčí, přisekávám rybu a ta se rozjíždí přímo proti mně, domotávám ji, ale u hrany se otáčí a vyráží zpět na volnou vodu. Bere si metry z navijáku, zlehka ji dobržďuji a opět přivádím před hranu. Bez problémů ji přejíždí a nechává se navést nad podběrák. Krásný silný lysec s váhou 11,80 kg. Po obědě stahuji pruty a jedeme do Jihlavy do bazénu a na nákup.

Vracíme se po 17 hodině a stále prší, až večer se uklidňuje jak vítr, tak i déšť. Vyvážím pruty a kolem montáží prohazuji pár kuliček, vaříme si kávu už se setmělo, když opět levý prut rozjíždí záběr. Dobržďuji ho, ale ryba se vydává směr hráz, míjí pět prutů a zajíždí za tyčovku. Beru podběrák a vyrážím za ní na vodu, domotávám ji a tak 30 metrů za bójkou ji podebírám, ve svitu čelovky se ukazuje krásný dvoubarevný šupík s váhou 13,5 kg. Pár fotek, ještě zavézt prut a jdeme spát. Do rána zdoláváme tři menší ryby do 6 kg, něco po páté ranní nás budí silný vítr a déšť ochlazuje se na 10 stupňů, teplota vody je pouhých 16 stupňů. Déšť a silný vítr nás bičují až do jedenácté dopolední. Poté se mraky větrem roztrhávají, přicházejí první záběry od menších ryb do 5,5 kg. Něco po dvanácté má Jarda brutální jízdu, daří se mu rybu otočit, ale po desetiminutovém souboji ji ztrácí pod první hranou, jsme smutní, jelikož to byla ryba určitě 10+ . Po nahození se mu rozjíždí pravý prut, rybě se ke břehu také moc nechce ale po chvilce je v podběráku, pěkných 12,40. Přicházejí další záběry ale už jen od menších ryb.

Závěr: hodnocení rybolovu a revíru

Je vidět, že podle návštěvnosti a rezervací je tento revír velmi oblíben nejen naprostým klidem a krásou okolní krajiny, soukromím, ale převážně jeho zarybněním krásnými zdravími a pěkně stavěnými rybami, samozřejmostí jsou i trofejní kusy. Kvalita obsluhy správce p. Šrámka je na nejvyšší úrovni, ať už v rozvozu rybářů, tak i co se týká stravování, radou výběru lovného místa a tak dál. Pokud hledáte klid, soukromí a pěkné pochytání, tak náš názor je, že tato voda je tím pravým místem. Co se týká rybolovu, určitě je mnohem lepší pokládat nástrahy z lodi nežli nahazovat ze břehu. Ryby jsou zde opravdu bojovné, tak se nenechte překvapit jejich silou a výpady k vázkám pod hladinou. Rád bych poděkoval Jardovi a Jitce za každodenní naplnění našich bříšek, neboť jejich kuchařské umění je opravdu na špici. Také jsem zde rád poznal nové známé rybáře, Romana, Luboše, Viktora a Hanku. Zároveň děkuji Fabáskovi a Hance za návštěvu. Samozřejmostí je i poděkování firmě Carpservis Václavík a výrobkům fy. Big Carp. Více k tomuto článku na stránkách www.stormcarp.cz

Za Stormcarp-Carpservis Václavík – Martin Brožek a Jaroslav Rabiňák.