Úvod Články Štěrkovna a její podzimní poklady

Štěrkovna a její podzimní poklady

Blíží se konec září a letošní rok mi moc volného času nedopřál, tak alespoň teď k podzimu si mohu užít pár bezstarostných chvil u vody. Dlouho mi tkvěla myšlenka v hlavě, že bych mohl navštívit mojí oblíbenou štěrkovnu, kterou jsem navštívil v loňském roce. Touha byla už tak silná, že hned, když jsem měl volný víkend, neváhal jsem ani chvilku.  Zabalil jsem si věci a vyrazil se svým dědou na víkend k vodě.

Při příjezdu nás vítalo krásné slunečné počasí, tak jsme rychle položili loď na vodu a vložil jsem do ni veškeré vybavení.  Po naložení věcí do lodi jsme nastoupili a já jsem opatrně vesloval směrem k mému “vytouženému místu”. Během této cesty jsme potkali na břehu pár rybářů, dokonce i naše staré známé, se kterými jsme se viděli již vloni, tak se zastavujeme na kus řeči. Nic pěkného jsme se nedozvěděli. Kapři brali jenom v noci a rozhodně se nejednalo o žádné velikány, nicméně nějaké záběry byly, a tak jsme neztráceli čas ani naděje a frčeli jsme dál.  Mé “vytoužené místo” bylo volné, tak jsme rychle kotvili a šli rozbalovat náš víkendový tábor.  Po postavení bivaku jsem pomohl svému dědovi s ukotvením jeho deštníku, věci k přenocování jsme měli rozbalené. Nyní jsem se vrhl do rozbalování věcí nutných pro samotný lov. Ještě z minulého roku jsem měl v živé paměti, kde se jaká hrana či lavice nachází. Zvolil jsem hranu plotny zhruba na 105 m, ke které jsem vyjel s menší dávkou předmočené řepky. Jenže po příjezdu k hraně zjišťuji, že rybolov zde je nemožný. Vodní traviny to zde zcela zarostly. Navíc jejich odhnilé kusy vytvořily ve vodě ohromný ostrov. Takže jsem byl přinucen hledat dál. Prozkoumal jsem plotny hrany a nikde to prostě nešlo. Přijel jsem zpět na břeh a začal jsem přemýšlet, co teď s tím. No, balit věci se mi už nechtělo a stěhovat se jinam, to už vůbec ne.  Tak jsem slevil ze svých požadavků a zvolil jsem taktiku, která mi není moc blízká. Jen tak uprostřed ničeho cca na 65m byla bóje označující trasu pro lodě. Kolem ni se nenacházelo nic zajímavého, dno bylo monotónní. Hloubka byla 6m s občasným výkyvem +- 50cm. Po rybě v okruhu 30m nebylo ani památky. Přijel jsem na břeh a v duchu jsem si říkal: „Snad se za ten víkend povede alespoň nějaká šupina.“

Místo jsem měl nalezené, takže k této situaci se hodila jediná taktika, krmit, krmit a zase krmit. A to hodně atraktivním krmením, jelikož nemůžete spoléhat na to, že ryba tam nějakých pár kuliček najde. Namíchal jsem si method mix s menším přídavkem řepky a rozdrcených kuliček Monster mušle. K tomu jsem přidal trochu STIM BOOSTERU atlantský krill, promíchal jsem to a kápl do toho kapku vody, tak aby směs při smáčknutí lepila, ale zároveň i tak, aby se po rozmáčknutí drolila. Takto jsem si připravil směs do PVA punčošky. Dál jsem si odebral trochu řepky z velkého kbelíku cca 5l, a do řepky jsem přidal taktéž STIM BOOSTER a zároveň i trochu suchého method mixu, aby to udělalo ve vodě pořádný voňavý mrak. Partikl jsem měl hotový, proto jsem začal dělat i svojí směs koulí s peletami. Zvlášť do kbelíčku jsem si nasypal 1kg ULTRAFISH PELLET o průměru 16mm a k tomu jsem přidal zbytek z pytlíku monster kraba cca 0,5kg. Načal jsem nový pytel monster mušle a přihodil jsem také 1kg těchto kuliček, rozmíchal jsem to a jel jsem k vybranému místu. Krmení jsem se snažil rozházet do plochy cca 10x10m, to proto, kdyby najelo vetší množství ryb, abych stíhal dokrmovat v průběhu jejich návštěvy.

Vrátil jsem se na břeh. Připravil jsem si montáže tzv. na pevno se závěskou, aby olovo po záseku kapra odpadlo. Potřeboval jsem, aby se ryba ihned odlepila ode dna, jelikož dno bylo poseté škeblemi a nechtěl jsem riskovat ztrátu jakékoliv ryby. Když už jsem měl vše připravené, blížil se večer. Tak jsem na jeden prut dal výraznou kombinaci tzv. „ na panáčka“, oříznutou 18mm kuličku extra jahody s 12mm pop up sladký pomeranč. A k tomu jsem napíchl na háček PVA punčošku s připraveným method mixem. Očekával jsem první zaběr na tento prut, jelikož nástraha byla přizpůsobena tak, aby první rybu co najede do krmného místa, ihned zaujala. Na druhý prut jsem dal jen jednu 20mm kuličku monster mušle. Chtěl jsem zjistit, jak účinná tato nástraha je, jelikož jsem ji zkoušel poprvé, k nástraze jsem žádné PVA nedával a prakticky jsem tomu ani ten první den moc nevěřil. Po nahození prutů se udělala konečně volná chvíle, padla 7 hodina, a tak byl čas večeře. Podpálil jsem gril na jedno použití a vytáhli jsme klobásky. Proběhla grilovačka a s dědou jsme povečeřeli.  Když už bylo po večeři, bylo něco málo po 8 hodině. Chytat se smělo už jen dvě hodinky a tak nějak jsem už ani nevěřil v záběr. Užívali jsme si poslední letošní teplý večer a povídali si celkově o všem možném.

Největší překvapení mého dne přišlo ve čtvrt na 10 večer, vykouknu z bivaku a slyším krátké pípnutí, říkám si „asi netopýr“, jenže po třech vteřinách se to rozjelo, a tak jsem vyběhl k prutu. K mému udivení záběr přišel na samotnou monster mušli. Hned po záseku se se mnou ryba vůbec nemazlila, mohutně si jela dál a z cívky se jen kouřilo, říkám si v duchu: „ Měl bych se probudit“, ale i po štípnutí jsem zjistil, že to je realita, a tak jsem si užil tento krásný okamžik.  Kapr si prvních 5 minut dělal prakticky co chtěl, jen jsem kontroloval jeho směr a lehce ho přibržďoval. Pak se mi konečně podařilo ho otočit a po pídích ho zdolávat.  Bojoval neuvěřitelně, a tak jsem chvilkami už věřil, že to nebude jen tak ledajaká ryba. Ovšem když se ukázal po dlouhém souboji u břehu, byl jsem až lehce zklamaný, kapr neměl ani zdaleka takové rozměry, které jsem si během neskutečného souboje představoval. Po podebrání jsem ho opatrně položil na podložku, vyndal mu háček z tlamky a změřil ho. Měřil 74cm, ale byl krásně stavěný, tak jsem ho zvážil – celková váha: 10,50kg. To jsem po vytažení z vody ani neočekával, a tak jsem byl docela spokojený, protože na místní poměry to už byla docela slušná ryba. Během pouštění na svobodu si kapr nedokázal odpustit menší žertík, a tak si párkrát plácl ploutví a já byl celý mokrý, asi mně to patřilo, když jsem ho vyrušil při večeři. Padla 10 hodina, a tak jsem musel stáhnout také druhý prut. Po vytažení jsem přikrmil zhruba 50 kuličkami monster mušle, které jsem na krmné místo dopravil pomocí kobry. Po dokrmení se šlo spát, jelikož jsem toho po celém dnu bez zastavení měl plné zuby.

Kapřík 10,50 kg

Ráno jsem vstal o hodinku dříve, abych si připravil krmení jako tomu bylo den předtím. Opět 5l řepky obohacené o methodmix a STIM BOOSTER. Dále jsem si namíchal směs boiliesu s peletami, opět stejně jako předchozí den ovšem už bez monster kraba. Bylo půl 6 ráno, a tak jsem se rychle skočil podívat za kolegy, kteří chytali o cca 150m dál. Kluci rozhodně nebyli pozadu a v noci jim přišel krásný 14 kg vážící šupináč. Tak jsem jim pogratuloval, koukl jsem na fotky a šel jsem zpět na místo. Přišel jsem a nasedl na loď. Dojel jsem zakrmit, a když jsem se vrátil, bylo už čtvrt na sedm. Proto jsem rovnou nahodil, opět stejně připravené nástrahy. Po tomto veškerém úsilí na mě opět padla únava a tak jsem šel pokračovat ve spánku. Ze spánku mě budí až brutální jízda, která přišla v deset dopoledne. Na kombinaci 18mm extra jahody s 12mm pop up sladký pomeranč. Kapřík šel vytáhnout snadno z vody, měřil 58cm, ale jeho krásná forma mě přinutila si s ním udělat fotografii. Byl neuvěřitelně vysoký a vyžraný, zkrátka kapr jak má být. Prut jsem opět připravil stejně, přidal jsem opět PVA punčošku a nahodil jsem to tam. Dokrmil jsem zhruba 30 kuličkama a šel jsem si lehnout, zalezl jsem do bivaku a dal jsem vařit vodu na kafe. Začátek druhého dne nebyl nic moc. Tak jsem se zatím skočil podívat k sousedům, kteří byli absolutně bez záběru. Po rozhovoru jsem zjistil, že přes den kluci neměli za 4 dny ani jeden záběr, tak jsem byl malinko pyšný, že jsem si rybu chytil, i když to nebyl kdo ví jaký macek. Vrátil jsem se, zalil jsem kafe a najednou druhá jízda. Kapřík měl 64cm a 7kg, udělal mi velkou radost, jelikož to byla už druhá ryba chycená přes den, bylo zhruba půl jedenácté. S kapříkem jsem se bohužel ale nefotil, jelikož jsem neměl moc baterie a nechtěl jsem ji plýtvat, kdyby se náhodou povedlo něco lepšího. Po puštění kapříka jsme se s dědou vrátili ke kafíčku a snídani.

Po snídani jsem opět přichystal montáž a dal na ni PVA punčošku a nahodil jsem to zpět do vody. Po nahození jsem opět dokrmil cca 25-35 kuličkama monster mušle. Pak nastala dlouhá odmlka a bylo už půl druhé odpoledne. Vrhl jsem se celý hladový na oběd. V ten moment jako by místní ryby měly kamerový systém… V půlce oběda mi přichází jízda na monster mušli, opět cítím slušný tah, ovšem po 3-4 minutách se mi ryba vyřízla. Nezbylo mi nic jiného, než prut přehodit a dojíst si studený oběd. Během dne mi přišlo ještě pět záběrů, ovšem jen čtyři z nich byly úspěšné. Všechny přišly na kombinaci 18mm extra jahody a 12mm sladký pomeranč. Nejednalo se o velké ryby, jejich velikost se pohybovala od 55 do 65cm.

Nejmenší kapřík výpravy

Blíží se nám konečně noc, a tak chystám krmení, načal jsem poslední kilovku mušle a jelikož v pytli mi zbylo už jen pár hrstí a celou jsem ji nasypal do kbelíčku. K tomu jsem přisypal poslední zbytky ULTRA FISH PELLET. Vedle do kbelíku jsem si nalil posledních 5 litrů řepky, tu jsem opět obohatil o STIM BOOSTER a method mix. Následně jsem to jel rybám naservírovat. Po příjezdu jsem si připravil pruty, ovšem na obou jsem měl už monster mušli. Všiml jsem si, že záběry které stály za to, přišly oba na mušli, takže jsem si chtěl zvýšit šanci na nějakou tu větší rybu. Těch menších jsem už pár na kontě přeci jen měl. Přibližně po hodině od zakrmení mi přišel záběr, ryba měla neskutečnou sílu, že jsem ji nedobrzdil a vlítla mi do travin, nasedl jsem na loď a jel za ní, jenže ryba už byla pryč a mohl jsem jen pracně vymotávat montáž… Po příjezdu na břeh opět nahazuji a modlím se, abych už o další rybu nepřišel. Něco málo bylo vyslyšeno a přibližně kolem 9 hodiny mi přichází pomalá jízda. Má rybářská dušičká jásá, vybíhám z bivaku a lehce přisekávám. Ryba se najednou otočí a jede proti, myslel jsem si, že už jsem o ni přišel, ale najednou se kapřík otočil a ukázal, že to jen tak nevzdá. Udělal několik silných výpadů a nakonec bezpečně přistál v podběráku. Po položení na podložku zjišťuji, že se jednalo o vetší rybu. Po změření a zvážení zjišťuji, že ryba má 70cm a 8,1kg. Byl jsem spokojený, jelikož  vloni bych za takovou rybu jásal. Při pouštění zpět do jeho vodního království si všímám jeho neuvěřitelné šířky ve hřbetu. Krásná ryba! Opět jsem rychle nahodil a tajně věřil, že přijde ještě jeden záběr, ale minuty ubíhaly rychle jako voda a musel jsem končit. Před spánkem jsem si šel ještě poklábosit s kolegy od vedle. Kluci měli za celý den jen jeden záběr a šupinatý kapřík okolo 55cm jim moc velkou radost neudělal. O to víc se divili, že jsem měl tolik záběrů. Dál jsme se bavili o tom, jak probíhala celá letošní sezóna a kde si kluci krásně zachytali. Spoustu rad a zkušeností jsme si vyměnili a čas utekl jako voda, byla už půlnoc a tak jsem se s kluky rozloučil a šel jsem zpět do bivaku. Během cesty jsem vzpomínal na tyto krásné chvíle u vody a už jsem moc ani nevěřil, že ráno ještě něco pěkného přijde. Zalezl jsem do bivaku, lehl jsem si a usínal s úsměvem na tváři.

Kapřík 7,8 kg

Ráno jsem vstával 5 minut před šestou a po probuzení jsem nahodil oba pruty. Na oba jsem dal monster mušli a zbylých půl kila jsem nakobroval do krmného místa. Dal jsem vařit vodu a užíval jsem si posledních pár hodin na rybách. Zalil jsem si čaj a v tu chvíli mi přišel poslední vymodlený záběr. Ryba měla docela slušný tah, tak jsem pro jistotu nasedl na loď a jel jsem za ní, nechtěl jsem za žádnou cenu o tuhle rybu přijít a po neskutečném souboji z lodi, kdy v čisté vodě byly vidět veškeré kaprovy výpady, nakonec kapr končí také v podběráku. Měl jsem tušení, že bude atakovat hranici 80cm možná ji i překonal, a tak vesluji s úsměvem ke břehu. Radost mi ani nezkazilo zjištění, že kapr má pouze 79cm a 11,80kg. Fotografování proběhlo a kapra jsem již v jasném denním světle pouštěl na svobodu. Po tomto kapříkovi jsem opět nahodil a tajně jsem ještě věřil, ale padla 9 hodina a my jsme museli začít balit.

Kapřík 11,80kg

Na závěr bych chtěl dodat, že počasí nám vskutku přálo. Užili jsme si poslední letošní hřejivé sluneční paprsky a i poslední letní večer ryby vcelku braly a prakticky si nemůžu na nic stěžovat, i když jsem byl nucen změnit své obvyklé kaprařské zvyky. Přesto jsem byl odměněn krásnými kapříky a zajímavé bylo to, že všichni kapři byli lysci. Dále jsem rád poklábosil s přáteli, se kterými jsem se viděl po roce. Počasí nám na závěr výpravy nepřálo, ale ve zdraví jsme přežili. Takže bych chtěl poděkovat svatému Petrovi, který mi touto výpravou opravdu dopřál. A vám všem přeji hodně úspěchů na svazových vodách!