Úvod Články Jezero Church – rybářský sen

Jezero Church – rybářský sen

Již jako děti jsme všichni měli sny, jaké to bude, až budeme velcí. Někdo se vidí jako profesionální fotbalista, další jako doktor nebo kosmonaut. Ale i my starší máme své sny. Myslím, že mnoho kaprařů sní o tom, mít své vlastní jezero. Pro mnoho rybářů to zůstává snem, ale někdo si ten sen splní. Kevin Nash je jedním z nich, změnil svůj sen v realitu.

Na začátku to vypadlo přesně takhle...
Na začátku to vypadlo přesně takhle…
Začátek velkého plánu...
Začali jsme budovat úplně od nuly…
Velké stroje postupně tvoří sen...
Velké stroje postupně tvoří sen…
Konec první fáze...
Konec první fáze…

Každý ví, že jsem byl konzultantem Kevin Nash Tackle v letech 1991 – 2001. Začátkem nového tisíciletí jsem následoval svůj sen, a tak jsem tuto firmu opustil. Nebylo to jednoduché rozhodnutí, ale chtěl jsem tenkrát žít své sny.

Po deseti letech jsem ale opět dostal nabídku, abych se k firmě, kde jsem byl tak úspěšný, vrátil. Když jsem v srpnu roku 2010 vstoupil do kanceláře Kevina, připadalo mi to, jako bych nikdy neodešel. S většinou personálu jsem se osobně znal a celková atmosféra byla skvělá. Po úvodním rozhovoru jsme se prošli kolem Kevinova jezera.

Zatím ještě žádná voda...
Zatím ještě žádná voda…

Když jsem je viděl naposledy, byly to jen dvě mrtvé díry v zemi. Byl jsem ohromen, jak vypadají dnes. Samozřejmě, že jsem se zajímal, jak ta změna probíhala.

Jezero nyní...
Jezero nyní…
Místo, které je pro mnoho rybářů snem

1Kevin mi vyprávěl, že to stálo pár měsíců práce, aby změnil tuto zemědělskou půdu v komplex několika jezer. Během sedmi let pak vysázel kolem více než 7000 stromů a keřů. Dva roky pak naplňoval jezera vodou a za další dva roky vysazoval první kapry. Ty dva roky zásoboval vodu rostlinstvem, šneky a dalšími dobrotami pro ryby. Všechny ryby vybíral poctivě za dohledu dobrého přítele, známého ragbisty Nigela Botherwaye u nejlepších UK chovatelů. V jezerech Church a Corpse nebylo v letech 2003 – 2004 více než 26 – 30 kaprů. Jestli si dobře pamatuji, Kevin mi říkal, že do jezera Corpse dával kapry kolem 20 lb a do jezera Church výrazně menší, ale bylo mezi nimi 6 kusů mezi 20 – 30 lb. Byli vybráni, protože měli v sobě velký růstový potenciál.

Rachael s kaprem - foceno v roce 2005
Starší fotka jednoho menšího kapra, kterého pojmenovali Rachel…
Ten stejný kapr v roce 2008
A zde ten stejný kapr v roce 2008.

Nyní po asi 7 – 8 letech se tato jezera řadí v Anglii k nejkrásnějším. Někteří kapři z jezera dokážou rybářům pěkně zvednout tepovou frekvenci. Pro mne to bude odměna po pracovním dni u Kevina, sedět na břehu jezera oproti jiným, kteří tráví svůj volný čas po restauracích. Jak jsem se již zmínil, pár kaprů se dostalo k váze kolem 25 kg, ale já jsem se zajímal o všechny obyvatele jezera. Nicméně velkou výzvou je pro mne největší kapr jezera.

Vydělávat na lovu nikdy nebyl Kevinův záměr, proto tam taky nevznikl žádný klub. Je to jen pro zvané a dobré osobní přátele. To znamená, že tam není žádný rybářský tlak. Přesto kromě šesti týdnů, kdy se ryby třou, naleznete na břehu jezera nějakého rybáře. Tento rybářský tlak a bohaté množství přirozené potravy jsou důvodem k tomu, že každý kapr je dostatečně zasloužený.

Kevin ještě s tehdy mladým kaprem...
Kevin ještě s tehdy mladým kaprem SIMMO…
Kapři jsou zde opravdu krásní
A tady SIMMO na jedné z nejnovějších fotek…

Na zdejší vodě lovila taková jména jako Tim Paisley, Iain Mcmillan, Steve Briggs, Simon Crown, Rod Hutchinson, Steve Renyard, ale i spousta Evropanů. Někdo byl úspěšný, někdo bojoval.

Moje odměna po práci...
Moje odměna po práci…

Já jsem tam chodíval po dlouhých dnech v kanceláři. V září roku 2010 jsem objevil kapra v zadní části jezera. Sledoval jsem jeho cestu mezi rostlinstvem. Pokusil jsem se nastražit mu udici do cesty mezi ostrovem, v jeho nejužší části, jako mnohokrát předtím. Zakleji si sakra. Asi jsem nebyl ve správném okamžiku na správném místě nebo jsem mu nepředložil dostatečně lákavé sousto. Jak jsem říkal, chytal jsem večer a v noci, ale mám pocit, že tuto oblast asi navštěvují přes den. Nebo jsem nezvolil správnou taktiku. To je také možné. Nováčkové ale platí svou daň na nové vodě. Jediné uklidnění bylo, že toho kapra nikdo nechytil a já tam byl poprvé.

malý kapr
Při vysazení do jezera měl tenhle fešák kolem 8 kg
úlovek o váze přes 24 kg
Stejného kapra po deseti letech ulovil Alan Blair (v listopadu roku 2009), tehdy už vážil přes 24 kg

Můj druhý pokus byl až v květnu 2011. Namísto pohodlného noclehu u Kevina jsem se rozhodl pro přenocování u vody. Zatímco Iain Mcmillan chytal před rostlinstvem a mladíci od Maidstone Angling daleko od břehu, rozhodl jsem se pro zmíněný roh. Abych dohonil ostatní rybáře, zamířil jsem ihned k místu.

back leads
Jak sami vidíte, přirozené potravy je tu opravdu hojné množství. Abych byl u břehu co nejvíce nenápadný, použil jsem zpětná olůvka

Většina lovců používá tři pruty. Já s sebou měl jen dva. Na většině vod s vysokým tlakem jsou břehy lemovány pruty, a to je pro kapra alarmující a pro rybáře to může znamenat prázdný úlovkový lístek. Já mám, jak jsem zmínil, dva pruty. Jeden pokládám na písečnou plotnu, asi dva metry od rostlin, a druhý asi patnáct metrů od něj vlevo. První je na zhruba 3 m hloubky, druhý na 2,5 m. Je vidět, že tam je čistá plocha obklopená rostlinami. Každý kapr, který se tam bude pohybovat, musí na mou nástrahu narazit.

Monster squid black 10 mm boilies

Ve srovnání s mým předchozím lovem měním nástrahu z 15 mm Monster Squid na 10 mm Black Monster Squid. Mám rád lov na malé nástrahy, a když chytám na vzdálenosti menší než 20 m, není to problém. Měl bych poznamenat, že tam není žádná obtížná ryba jako cejn a jiné bílé ryby. Proto je nástraha 10 mm podle mého mínění nejlepší volbou. Malé a tmavé nástrahy vypadají jako přirozená potrava. Podobá se šnekům, hlavním obyvatelům jezera.

10mm oranžové pop-up a 10mm černý Black Squid je nastražen. Pop-up je zvolen pro její plovoucí schopnost. Jsem si jist, že když to kapr uvidí, připluje to prozkoumat.

Panáček na "Blow Back rig" + lehké olovo
Panáček na “Blow Back rig” + lehké olovo

Další detail je to, že používám zátěž 35 g, namísto běžných 110 – 140 g. Za prvé nepotřebuji nahazovat daleko a za druhé nechci, aby kapr při nasátí těžké zátěže zpanikařil. V podmínkách těžkého rybářského tlaku nechci používat těžká olova, aby se kapr neunavoval snahou zbavit se zátěže. Někdo používá zátěže 250 – 300 g a nechává kapra vláčet takovou váhu za sebou, ale já to zkouším jinak, jen tak aby zátěž udržela nástrahu na místě. Toto lehké olovo mi dovoluje zjemnit celou sestavu, a zvětšit tak mé šance. A to je důležité na vodách, kde dostanete jen pár pípání.

Kolem jezera najdete spoustu volně žijících živočichů...
Kolem jezera najdete spoustu volně žijících živočichů…

Tak jsem nahodil a čekám, než nástraha vyklesá na dno, toto opakuji dvakrát. Nechávám velký průvěs, s důvěrou registrace záběru.

Pro perfektní prezentaci používám Diffusion Camou leader s bezpečnostním korálkem. KNT Diffusion Camou leader ladí dokonale s každým podkladem a bezpečnostní korálek dovolí vypnout zátěž, jestliže kapr začne třást hlavou při záseku. Všechny tyto drobnosti ovlivňují úspěch při lovu plachých kaprů na menších prostorech.

Pokud lovím na velmi velkých vzdálenostech, budu volit jinou taktiku a budu volit i jinou nástrahu, abych se vyhnul těm cejnům.

V každém případě, pruty jsou nahozeny a lov je přede mnou, je 21 hodin a voda přede mnou nejeví známky, že by se zde kapr pohyboval. Také u sousedů je klid. V nejhorším případě budu mít klidnou noc. Je ráno a pravý hlásič bzučí. Po hladině plave kachna, a tak jí dávám za vinu, že mně vzbudila. Nemám pravdu? Nevím, ale je 7.30, tak budu stejně muset jít do kanceláře.

Kevin s kapříkem o váze necelých 7 kg
Tento obyvatel jezera však také povyrostl...
Tento obyvatel jezera však také povyrostl… Na fotce je Sean Leverette se stejným kaprem, tehdy vážil už skoro 17 kilogramů!

Ten den se toho na mě navalilo hodně, takže jsem neměl myšlenky na rybolov. Než jsem se nadál, je odpoledne a já se mohu vrátit do svého rohu jezera. Rychlá návštěva u sousedů. Dnes nic nechytili. Vrátím se ke svým prutům a nahodím. Jakmile je hotovo, připravuji si večeři. Zapínám si počítač, já vím, jsem maniak. Nemusíte nic říkat, ale práce musí být hotová. Iain jde ke mně a ptá se, proč dělám ty triky v bivi? Vy máte svého koníčka a já mám jako koníčka práci, odpovídám. Od doby, co se stala mou prací výroba rybářských potřeb, nemůžu si dovolit jít na ryby a práci nechat prací. Již to někdo řekl přede mnou. Jestliže se rybolov stane prací, nemáte čas na rybolov. Mohu to jen potvrdit. Rybolov a práce jdou u mě ruku v ruce, ale nestěžuji si.

Yoris Walters z Belgie na jezeře Church s úlovkem o váze 24,7 kg
Belgický rybář na jezeře Church s úlovkem o váze 24,7 kg

V každém případě zpět k vodě. Odpovídám stejně jen na maily od zákazníků, ale najednou mě vyruší pípání na pravém prutu. Cívka se dovíjí a já letím k záseku. Cítím velmi rozjetého kapra. Nezůstalo to bez zájmu sousedů a brzo mi všichni dorazili radit. Bitva je docela krátká, i když tuhá. Když se můj soupeř poprvé objeví na hladině, jeden z mladíků ho poznává! Má více jak 45 lb. Dokud není můj, nezajímá mě to, říkám mu. Jakmile je v síti, všechen tlak ze mne padá a jsem nevýslovně šťastný. Vážíme ho, jazýček se zastaví na váze 20,2 kg. Je to pro mne nový britský rekord, o to víc je důležitý a krásný. Iain Mcmillan mě fotí. Uvědomuji si, jak jsem šťastný, jako malý kluk. Této noci budu snít své sladké sny. Kapři jsou přede mnou, slyším, jak se pohybují. Měl bych asi nahodit směrem k nim, ale to bych byl blízko jednomu z mladíků, a to bych nechtěl, rušit ho.

20,2 kg
Můj úlovek o váze 20,2 kg

Ráno Kevin prochází kolem, právě balím. Vyprávím mu o včerejším dobrodružství.

Vrátil jsem se do kanceláře a byl jsem připraven odjet domů, když mi volali od jezera. Chlapci od Maidstone Angling chytili během krátké doby tři kapry. Jeden z nich měl 21 kg. Měl kaštanově tmavou barvu a kulatý ocas, vypadal na skutečnou anglickou jedničku. Takto vypadají kaprařské sny.

Téměř 22 kg váhy...
Téměř 22 kg váhy…
Takto vypadají kaprařské sny!

Když jsem si doma prohlížel fotky s mým úlovkem a viděl jsem svou šťastnou tvář, dělal jsem si již v hlavě plány na příští lov na tomto špičkovém jezeře s vidinou ulovení šupiho, kterého pojmenovali Rachel. Každý však ví, že se sny těžko plní, ale udělám vše pro úspěch. Sny jsou pro mne hnacím motorem k výjimečným výkonům.

Ronny De Groote

Tento článek byl publikován v časopisu Kaprománie