Úvod Články Poprvé na lodi

Poprvé na lodi

Tento rok se k vodě dostávám spíše sporadicky a maximálně na pár hodin, jelikož mi to momentálně čas a další okolnosti nedovolují. Když už vyrazím, tak je to s mým čtyřletým synem, kterého se snažím nenásilnou formou k našemu tak krásnému koníčku přivést. Plavačka a chytání bílé ryby nás zatím baví 🙂

Jezero je tu drsné ale krásné

Rekord

Již nějakou dobu mi ale také parťák Radim nabízí chytání z lodi na Nových Mlýnech, což mě láká. Konečně domlouváme termín, připravujeme pečlivě taktiku lovu, množství krmení, velikost boiliesu… Na lov jsme si vyčlenili 5 nocí. Takto dlouhá doba na ne moc velké lodi ve dvou je Radimův rekord a moje premiéra vůbec. Pořádně jsem nevěděl, co od toho čekat. Navíc mě Radim lehce znervóznil tím, že si mám přibalit kinedril. Naštěstí jsem ho však nemusel použít.

Místní dominanta

Krmení

Na výpravu jsem si vzal 10 kg řepky, 4 kg tygřího ořechu, 15 kg halibut pelet a cca 15 kg boiliesu ve velikosti 24 mm. Příchutě boiliesu jsem zvolil Beef liver a Salamander. Z vlastní zkušenosti mohu říci, že nemá smysl tahat k vodě více příchutí, pak člověk u vody zbytečně vymýšlí hlouposti a neví, co dát dříve pod háček. Je třeba věřit nástraze, kterou máme a především si na vodě zvolit dobré místo na samotný lov. Hledáním dobrého místa jsme oba s Radimem strávili na nafukovacím clunu dostatečně dlouhou dobu.

Dalším důležitým faktorem je krmení a jeho množství. V tomto případě lovíme na obrovské vodě a nabízí se, že by bylo vhodné hodně zakrmit. Tomuto postupu se na kterékoliv výpravě ze začátku vyhýbám a vždy nakrmím s rozumem. Člověk ze začátku nezná aktivitu ryb a je nerozumné bez této znalosti sypat do vody velké množství krmení. Přisypat se dá vždy, vrátit velké množství krmení zpět však ne.

Z vlastní zkušenosti mohu říci, že nemá smysl tahat k vodě více příchutí, pak člověk u vody zbytečně vymýšlí hlouposti a neví, co dát dříve pod háček

Vyříznutí

Po výběru místa na lov a zakrmení čekáme na první záběry. První den nebo spíše již večer se nic neděje. K ránu dostávám první záběr a těsně u lodi se mi vyřezává kapr kolem deseti kilo. Nijak extra mi to nevadí, jsem rád, že ralitivně rychle mé místo navštívila první ryba a jsem v dalším očekávání.

Kapr 24,7 kg při první výpravě z lodi. Neuvěřitelné!

Ten den se mi prut rozjíždí podruhé – pomalá, táhlá jízda. Přisekávám a cítím obrovskou váhu ryby, která pomalu a v úplném klidu odplouvá na mou levou stranu. Bylo to, jako kdybych táhl pytel brambor. Po několika minutách dostávám rybu do blízkosti lodi a tam teprve začal pořádný boj. Ryba se snaží dostat pod loď, což by pro mne znamenalo její ztrátu, a tak utahuji brzdu na „krev” a nedovoluji jí nic. Doufám, že to „šokáč“ i prut vydrží. Vítr se opírá do vlasce, který zpívá a prut je ohnutý jako luk.

Náčiní vydrželo a parťák mi tak může podebrat tohoto obra. Po navedení do podběráku mi Radim  říká: „Ty kráso, ten má tak 19 kg.” Ovšem když zvedal podběrák nahoru do lodi, bylo jasné, že to bude ještě těžší ryba. Strašné sele, široká, vysoká, bez chybičky. Po odečtení vážicího saku se ručička váhy zastavuje na váze 24,7 kg. Mám radost jako malý kluk a přijímám gratulaci od mého kamaráda. Monstrózní kapr se nechal zlákat na dvě 24mm kuličky Beef liver. Je to moje nejoblíbenější kulička, která se mnou jezdí vždy a všude. Nedám na ní dopustit.

To bylo radosti!

Euforie

Ještě dlouho po puštění kapra do jeho domoviny jsem v euforii a pořád na to myslím. Být  ve správnou dobu na správném místě a na tak velké vodní ploše, je prostě štěstí. Štěstí, kterému jsem ale šel naproti a dal si záležet s výběrem místa. Kapr mi přišel z hloubky 3,6 m.

2x24 mm byla jasná volba
2×24 mm byla jasná volba

Jdu do člunu přikrmit tygřím ořechem a boiliesem. Pod háček dávám opět 2x24mm a čekám, co se bude dít dál. Ten den mám dalších 6 záběrů, kdy největší ryba má lehce nad 10 kg. Jsem spokojený, místo mi funguje na 100% a celou výpravu mám perfektně rozjetou.

Přesun

Následující den záběrů ubývá a stále chytáme ryby do 10 kg. Na  třetí den je hlášen silný vítr, a tak se kvůli tomu musíme přesunout na jiné místo. Bezpečí je na prvním místě a je nesmysl kvůli rybám riskovat život. Vybíráme tedy jiné místo. Opět jdeme s člunem na vodu a mapujeme s pomocí echolotu dno. Všude je hodně vázek, klacků, kořenů a nevím, čeho všeho ještě. A samožřejmě jsou zde škebličky ostré jako břitva. Z místa jsem popravdě nebyl zrovna dvakrát unešený. Bylo jasné, že tu bude hodně ryb, ale velká bude i ztrátovost. Volím si nakonec místo v hloubce 2,7m, kdy po obou stranách mám cca 3 m od krmného místa pařezy. Po případném záběru je tedy nutné okamžitě reagovat a nic rybě nedovolit.

Na našem prvním místě jsem parťáka jednoznačně přechytal, na tomto novém místě se karta obrátila a Radim zde dosáhl mnohem většího počtu záběrů. Celkově však kvůli ztrátovosti o moc ryb více nevytáhl. První den na tomto místě máme oba 2 záběry od menších ryb. Poté následovala Radimova záběrová smršť a mé hlásiče dlouho mlčely. Dej to na podobné místo a hloubku, radí mi parťák. Odmítám a stále věřím tomu, co dělám.

Pěkný kapr se mi podařil i na novém místě

Dal mi za pravdu

Večer se konečně dočkávám parádního záběru a potvrzuje se to, jak důležité je věřit tomu, co děláte. Po urputném boji, kdy mi kapr obkroužil kolem dokola celou loď, podebíráme luxusního lysce s váhou kolem 15 kg, který si tentokráte zobl dvě kuličky 24mm Salamandra obaleného v játrové pastě.

Povedl se mi i parádní lysec

Další záběry již byly od menších ryb. Z překážek na dně jsem vytáhl úplně všechny ryby a pouze jednou jsem přeřízl montáž o škebličky při stahování prutu. Výpravu hodnotím více než dobře a už se těším na další setkání s touto náročnou, ale překrásnou vodou. Všem slušným rybářům přeji hodně úspěchu a to nejen u vody.

Honza Kopecký

Tento článek byl publikován v tištěném magazínu Kapr. Další zajímavé články naleznete i na www.kajman.cz.