Úvod Články Šesť dní na Šírave

Šesť dní na Šírave

Na začiatku leta sa dozvedám termín dovolenky. Kontaktujem parťaka Maťa a spolu vyberáme dátum, kedy sa vydáme na našu krásnu Šíravu. Vyberáme si dátum práve na spln mesiaca. Do výpravy mame mesiac prípravy a aj dostatok času nato, aby sa všetko doladilo na sto percent.

Maťo je zastanom vlastných boilies  ja zas dávam prednosť  firme Nikl. Preto si objednávam svoje obľúbené príchute Giganticu a Scopex squid. Vymenil som aj šnúru namiesto silonu, aby sme sa mohli dostať na vzdialenejšie miesta. Keďže moja sestra žije v Kolíne, poprosil som ju, aby mi zašla ku Niklovi kúpiť boilies a poslala mi po mojich rodičoch, lebo boli akurát na návšteve pri nej.

Prví týždeň dovolenky sme spolu s mojou rodinkou podnikli ešte jednu menšiu výpravu na našu miestnu vodu. Trocha sme si tam zachytali kapríkov do 6kg. Nastala sobota – deň pred výpravou a obrovské balenie. Veci na šesť dňovú výpravu treba veľa a hlavne boilies. Spolu s krmnými guľkami chystám cca 20kg boilies v príchutiach Gigantica, Scopex squid a 68 . Všetko trepem do môjho karavanu a do auta. Niekoľkokrát pred spaním ešte stále kontrolujem či mam všetko OK a líham si do postele.

Konečne mi zvoní ráno budík. Vystreľujem s postele, potom ranná káva. A hneď nakladáme ešte jedlo a vyrážame smer Zemplínska Šírava. Cesta nám trvá vďaka zápcham o dosť dlhšie. A tak po cca dvou a pol hodine zastavujeme na parkovisku za benzinkou a  čakáme na Maťa. Po par minútach mi vola, že je už pre odbočkou na miesto, a tak vyrážame za nim. Schádzame na poľnú cestu a  ide sa k vode. Maťo mi vola, že naše miesto, kde sme minulého roku úspešné chytali, je voľne.

Konečne dorážame na miesto, podávame si ruky odstavujeme karavany a začína vybaľovanie. Po nafúknutí člnov sa vyberáme na vodu. Ja si zapínam GPS navigáciu v telefóne a idem sa pozrieť na body, kde som pred rokom chytal. Nesklamalo ma a jeden a pol metrová hrana vo vzdialenosti 400m tam stále bola. Zraz zo 6m na 7,5m som osadil bojkami a zasypal guľami. Postupne sme povyvážali palice. Môjmu chlapcovi som umiestnil palicu na šikminu cca 120m od brehu.

Nastal prví večer  a obrovsky problém s komármi, proti ktorým nepomáhaly ani repelenty. Boli sme nútený spraviť oheň, pri ktorom bolo síce teplejšie, ale pokoj od kusavých upírov. Prví večer doniesol aj prvé pípance na naše prúty.

Prvý plynulý zaber mi prichádza až ráno v podobe pomalej jazdy. Vystreľujem s karavanu, naťahujem na seba čížmi a vestu. Maťo chystá čln a po krátkom zahratí motoraka vyrážame oproti rybe. Po zadrhnutí uzlíka šokaču o očko prúta dávam pokyn, aby Maťo ubral plyn. Prút vyplo ako luk a ja cítim veľmi peknú rybu pod člnom. Boj bol famózny. Nádherné telo veľkého lysca sa nechcelo len tak ľahko vzdať. Po par minútach mi ho konečne Maťo podoberá. Privážame ho na breh, kde budím celu rodinu, že mam prvú a krásnu rybu na brehu. Na rad prichádza váženie. Váha po vynulovaní saku ukazuje 11,8kg. Po par fotkách rybu vraciam vode a opäť zavážam palicu na to iste miesto.

Prví záber ma aj môj chlapec a vyťahuje nosáľa. Deň bol extrémne teplý. Spolu s manželkou a  chlapcami čľapkáme vo vode a  hráme sa v piesku. Ďalší záber prichádza na Giganticu a keďže Maťo je so svojim člnom na vode, beriem svoj čln a na elektromotoru idem oproti rybe. Pri bójke ma však čaká len veľký pleskáč. Rovno navliekam nove boilies a obratom zavážam palicu späť.

Do večera sa nič neudialo. Ďalší večer si znova vďaka komárom sedíme okolo ohňa a zrazu píp na chlapcovu palicu. S brehu zdoláva malého kapra. Po zavezení jeho prútu prichádza ďalší jeho kaprík a následné aj malý sumec. Zväčšujem mu priemer boilies na 24mm, aby bol kus pokoj. Tesne pred polnocou mu berie ďalší malý nasaďak.

Po zavezení prútu pípla aj moja palica na Scopex squid. Backlead vystreľuje s vody a to je signál dať na seba vestu, zapínať motorák a vyrážať oproti rybe. Po príchode na miesto cítim ďalšiu peknú rybu. Nad nami svietil mesiac v splne a môj navijak zavíjal od výpadov kapra. Boj bol znova úžasný a po podobratí pekného šupinača vyrážame na breh. Váha nám ukazuje 12kg. Úlovok patrične zalievame aj domácou, aby sa šťastie nepominulo. Obratom zavážame palicu a dokrmujem.

Nad ranom sa ozýva aj Gigantica, ale ryba sa vypína. Ďalší horúci deň nám nedal ani jeden jediný záber, a tak večer prevážame palice. Pred večerom nám aplikácie v telefóne ukazuje, že sa blíži búrka a ma udrieť v noci. Ta aj prišla a zmenila pokojnú Šíravu na búrlivé more. Vlny boli silné a my sme radšej povyťahovali člny na breh. Búrka udrela nad ranom neskutočnou silou. Lejak utíchol až ráno a našu krásnu piesočnú pláž zmenilo v jedno veľké blato.

Ranný záber na chlapcovu palicu beriem do rúk ja a vyťahujem ďalšieho sumca. Po utíchnutí dažďa mi prichádza ďalší záber na Giganticu. Par pípancou a je ticho. No najprv musíme vyčerpať vodu s člna.  Potom ho dať na vodu, naštartovať, zohriať motor, a až tak vyraziť na vodu. Cestou si spomeniem, že nám chyba podberák, ale kto vie, či tam ryba ešte vôbec je…

Pri bójke však ryba bola cca 8kg. Maťo sa ju pokúša vziať do rúk a na niekoľký kráť sa to aj podarilo a rybu kladie do člna. Začína poprchávať a nastal ďalší problém. Zdochol motorák a nechcel vôbec nabehnúť. Po niekoľkých márnych pokusoch berieme vesla a v lejaku a vlnách sa pokúšame vrátiť na breh. Vysílený a zmoknutý na kosť sa vraciame na breh. Kapra ukladám do prechovávačky na par minút, aby sa stabilizoval. Maťo sa venuje motoráku, ja si previazujem zamotanú palicu.

Motorak konečne nabehol. Maťo si preváža jeho nemé palice ja sa podujmem a idem s manželkou do miestneho obchodu a na čerstvé potraviny. Po návrate k vode vietor nabral na sile. Veľké vlny držali moje prúty takmer cely deň na brehu. Neznášam také dni, keď sa nedokážem dostať na vodu a vyviesť palice.

Po obede sa to miestami tíšilo a vzápäti silnelo. Na druhy pokus sa konečne prvá palica previezla. podarilo sa aj druhu aj chlapcovu. Vlny boli celu noc. V noci sme mali ďalšie dva zábery. Jeden lysec sa vypol a jedného okolo 6kg sme zdolali. Ráno sa znova ozvala Gigantica a kapor s váhou 7,5kg bol na podložke.

Po chladnom dni nastali znova nemé palice. Cez deň som zistil, že mi zmizla moja pravá bojka. Snažili sme sa ju nájsť, ale márne. Utopila sa, preto skladám náhradnú bójku a podľa gpsky sa ju snažím uložiť na miesto, kde som kŕmil.

Cez deň sa chystám previesť palicu a šnúra sa mi prerezala na blízkej hrane a ja by som stratil 400m šnúry. Na rad prichádza kotvička a po niekoľkých pokusoch vyťahujem šnúru s vody. Zviazujem konce a  sťahujem palicu, dokrmujem a prevážam. Na rovinku prevážam aj druhu palicu. Maťo sa snaží meniť miesta.

V noci sa ozýva znova prút s Giganticou. Cestou za kaprom nešťastne zachytávame šnúru od druhej palice a prerezávame ju. Kapra s vahou cca 4kg púšťame hneď na vode a cestou kladieme prút a zavážame. Naviazujem prút a zavážam. Nad ranom mi prichádzajú dve ryby okolo 5-7kg. Posledný deň je znova horúčka a nemota na všetkých prútoch. Poobedňajších hodinách posledný krát ponaťahujem prúty všetko dokŕmim a unavený ľahnem na lehátko k ohníku. Ani neviem, ako usínam. Znova sa prebudím a idem si sadnúť na kameň k prútom. Užívam si ten pokoj a tichou. Po vypitie plechovky piva sa poberiem do karavanu, kde usínam ako babätko.

Nad ranom ma budí znova záber na scopex squid. Motorak štrajkuje, a tak sa nad rybu dostávame neskoro a vyberáme len prázdnu montáž, ktorú hneď kladiem a vraciame sa späť. Ráno prichádzajú zas silnejšie vlny a Maťo ma budí, že zmizol môj čln… Našťastie nebol až tak ďaleko a sme ho stihli chytiť.

A preto sme sa rozhodli to všetko zabaliť. Okolo obeda je všetko zbalene, už len tak sedíme, vychutnávam si kávu a pomaličky sa vyťahujeme cez zablatene pole vonku. Týždeň na Šírave nám ukázal aká dokáže byť Šírava nežná, vzápätí sa dokáže zmeniť na neľútostného dravca. Vie darovať, vie vziať. Sila splnu potvrdila, že vtedy žerie väčšia sorta rýb. Verím, že sa čoskoro na breh Širavy vrátime nazad.