Úvod Literatura, DVD Recenze DVD: Cesta za největší parmou a kaprařským rájem

Recenze DVD: Cesta za největší parmou a kaprařským rájem

2 363
0

DVDUž před pěti dny vyšla na tomto webu krátká zpráva o vydání tohoto nového rybářského DVD, kde se nacházelo i patnáctiminutové ukázkové video. Protože se mi tento film dostal do rukou v podstatě ihned po jeho uvedení na trh, rozhodl jsem se, že vám čtenářům napíšu i recenzi k tomuto unikátnímu filmu.

Osobně patřím k lidem, kteří si nenechají z kaprařských filmů téměř nic ujít a postupně zhlédnu většinu filmů (včetně těch zahraničních). Jednak z toho důvodu, že mě to samozřejmě baví, ale také proto, abych měl přehled o tom, co už bylo natočeno a byl, jak se říká „v obraze“. Tohle DVD mě zaujalo i z toho důvodu, že se týká nejen lovu kaprů, ale i parem. A nejde zde vůbec o námi všemi dobře známou parmu obecnou, ale o parmu comizo (luciobarbus comizo), která je jednou z největších, nejbojovnějších a zároveň nejméně probádaných evropských sladkovodních ryb. Asi nebudu jediný, když řeknu, že jsem dosud o této parmě ani neslyšel. A co je pro nás rybáře ještě zajímavější, tento druh parmy může vážit až 20 kilogramů a dorůst výrazně přes 1 metr délky. To už jsou úctyhodné rybí proporce, které osloví i nás kapraře, kteří jsme zvyklí tahat těžké kapry :o).

Ulovit parmu comizo, to ale není jen tak! Především se musíte smířit s tím, že tento druh parmy žije pouze na pyrenejském poloostrově, takže vám nezbude nic jiného, než se tam vydat. Podle tzv. Bernské úmluvy je chráněným živočišným druhem a k jejímu ulovení je tedy nutná náročná příprava a také určitá dávka rybářského štěstí. Aktéři filmu Radek Filip, Milan Filip a Václav Sviták se rozhodli vydat na expedici, aby se pokusili parmu comizo ulovit a natočili o jejím lovu film.

„Za touto vzácnou rybou jsme se museli vydat na cestu dlouhou více než 2 500 km až na odlehlý španělský venkov do regionu Extremadura. O 700 km dále než se nachází přehrady na Ebru. Po několika dnech hledání na divokých přehradách v povodí řeky Guadiany se nám povedlo několik kusů této tajemné ryby ulovit. Stali jsme se tak zřejmě prvními Čechy, kterým se to povedlo,“ raduje se člen expedice Radek Filip.

Z těchto slov si můžete povšimnout, že je to o trochu dále, než se běžně jezdí za španělskými kapry. Tato místa zatím nejsou nijak masově rybáři navštěvována. Přitom se jedná o opravdový rybářský ráj. Bylo zde už uloveno několik kaprů přes 30 kilogramů a spekuluje se i o tom, že by se zde mohli nacházet i obří rekordní kapři kolem 40 kg. Podmínky zde mají kapři (a nejen oni) výtečné, rybářský tlak zde není velký, boilies zde znají ryby jenom minimálně nebo vůbec, takže je zde v této oblasti rozhodně co objevovat a kdo ví, třeba se zde ještě dočkáme i nového světového rekordu v kaprovi…

Hlavním cílem expedice však bylo ulovit parmu comizo. Technika a taktika lovu této ryby je popsaná ve filmu, proto zde nic nebudu psát. V krátkosti však lze říci, že se nějak výrazně neliší od klasické kaprařiny. Problémem jsou hlavně menší kapři (je jich zde požehnaně) a také místní raci, kterých tu je doslova obrovské množství. Raci jsou dobrou potravou pro kapry, parmy i dravce. Ovšem rybáři s nimi mají problém jiný, a to ten, že jsou schopni sežrat během chvíle nástrahu. A s tím se rybáři ve filmu hojně potýkali a museli s tím bojovat. Ale to všechno ve filmu uvidíte sami na vlastní oči.

Obsah DVD:

– Lov obřích parem
– Lov kaprů
– Lov přívlačí
– Válka s raky
– Revíry 3 regionů
– Konkrétní místa
– Taktika lovu
– Montáže, krmení, nástrahy
– Adrenalinové cesty s autem 4×4
– Nezveličené trofejní úlovky a mnoho dalšího

obraz: 19:9, jazyk: čeština, zvuk: 2.0 stereo, délka: 100 minut

Ukázka z filmu:

Přední obal DVD

Obal DVD

Osobní ohodnocení filmu

Ze svého pohledu nemám filmu co vytknout. Byl jsem ohromen nejen místní přírodou a okolím, ale i krásnými rybami, které se členům expedice podařilo ulovit. Je vidět, že si autoři dali s přípravou filmu velkou práci a zároveň i to, že si to během natáčení náramně užívali. Vše je profesionálně zpracováno a bystré oko si všimne také toho, že se v celém filmu nenachází ani jedna reklama, což určitě v dnešní době není běžné. Okrajově ve filmu můžete zahlédnout i lov dravců, ale drtivá většina filmu je o lovu parem a kaprů, protože bez kaprů by to samozřejmě při lovu parem nešlo. Obzvláště na prvním revíru bylo vidět, že se kluci museli přes kapry k parmám doslova „prochytat“. Na dalším to byli zase všudepřítomní raci, kteří se nebáli ani těch nejtvrdších nástrah. A jak se jim všechny problémy povedly překonat a kolik toho vlastně nachytali? To vám prozrazovat detailně nebudu, ať se máte na co těšit.

Každopádně bych všem tento film určitě doporučil. Něco takového ještě nikdo nenatočil a můžete vidět „kaprařsky panenská“ místa ve Španělsku, o kterých si myslím, že ještě jednou pravděpodobně budeme všichni hodně slyšet.

Komerční sdělení

Chcete-li, můžete přidat komentář: